ТРАДИЦИИ, бр.6,
стр.40, година VII 2000г.
|
ЖАН
КОКТО
принцът на деветте изкуства
Огнян СТАМБОЛИЕВ
Наричаха
го "принцът на деветте изкуства", защото бе и поет, и белетрист,
драматург и есеист, киносценарист, музикант, живописец и график, архитект
и дори хореограф! В деветте изкуства "ужасното дете на френската култура"
остави голямо и оригинално творчество - все още ненапълно изследвано и оценено.
Самият той вярваше, че едно произведение на изкуството, за да е автентично,
трябва да "кореспондира с всички музи". Девизът
му гласеше: "Бъди истински, жив човек, чак след това творец. Творец могат
да те нарекат и след смъртта." Кокто притежаваше неспокойния дух на Ариел.
Природата му го принуди да премине през или по-точно да кокетира с дадаизма
и кубизма, с традиционализма и сюрреализма. През целия си живот той искаше
да бъде харесван, да забавлява, да изненадва, да шокира. В поезията измисли
нови категории: "поезия на романа" ("Тома Самозванеца",
"Ужасните деца"), "критическа поезия" ("Есета върху
критиката"), "поезия на театъра" ("Пишещата машина",
"Човешкият глас"), "графична поезия" (рисунките му, цикълът
"Тайните
на Жан"); да не говорим за многобройните му драматизации, адаптации и
режисьорски постановки - някои прекалено новаторски за времето, като "Рюи
Блас" по Юго. През 1929 г. Кокто заявява с апломб пред своите приятели
- това е целият интелектуален Париж, че следващата му голяма работа ще бъде
авторски филм. И само след година парижани аплодират "Душата на поета".
За цял живот се заразява от бацила на седмото изкуство и започва да прави
филм след филм: "Красавицата и звярът", "Вечното завръщане",
"Завещанието на Орфей", "Ужасните родители". През 30-те
години открива и своето голямо пристрастие - актьора от театъра и киното Жан
Маре.
В
киното, както и в театъра, Кокто отначало е калфа под "палката"
на прочути майстори, но скоро сам се утвърждава като такъв. А преди това се
е утвърдил като литератор и е заслужил адмирациите на Марсел Пруст, Льометр,
Едмон Ростан, на Анна дьо Ноай. На голямата френска поетеса и аристократка
от румънско-български произход (потомка на Софроний Врачански) той посвещава
благочестивата си книга "Контеса дьо Ноай. Да или не". Когато през
октомври 1955 г. му връчват по най-тържествен начин сабята на френски академик,
неговият бележит колега Андре Мороа възкликва: "О, Господи, ако можеше
да поставиш огледало пред духа на този мъж, колко младост и сила би отразило
то!"
А
Кокто е вече на 66 години...
Влизането на поета в кръга на "Безсмъртните" съвпада с апогея на
блестящата му кариера, чиито върхове според тогавашната критика са сборниците
с поезия: "Лампата на Аладин", "Разпятие", "Опера",
"Седмата цифра", "Светлосянка"... Но изненадва фактът,
че въпреки славата и признанието накрая до известна степен Кокто е забравен.
Тогава изгряват звездите на по-младите от него Анри Мишо, Рьоне Шар, Пиер
Еманюел, които чувствително обогатяват френския поетичен език през ХХ век.
През 1985 г. критикът Филип дьо Миомандр написва великолепна монография, представяща
в нова светлина този странен и легендарен артист. Наскоро "Галимар"
издаде неговия "Дневник" (1942-1945) от времето на окупацията и
освобождението, редактиран и коментиран от Жан Тузо - един от истинските му
изследователи, който изяснява нови страни от "случая Кокто".
Интересен
е фактът, че Кокто се е родил в Мезон Лафит, недалеч от Версай (на 5 юли 1899
г., под знака на Рака, силно повлиян от непостоянната и загадъчна Луна), в
буржоазно-аристократично семейство и че първото му име е Клеман (милосърден).
То съвсем не му подхожда, нали? Представете си: Клеман Кокто.