ТРАДИЦИИ, бр.6,
стр.38, година VII 2000г.
|
ГРАНИЦА МЕЖДУ ДВА СВЯТА
Виолета ВАСИЛЧИНА
Някъде там, в Трънския край, на границата между равното и планината, е сгушено малко селце - Бусинци, един от най-старите керамични центрове в България. През втората половина на XIX век почти във всяка къща там се е въртяло грънчарско колело.
Стари
бусински образци
|
Бусинската керамика получава импулси и постига разцвета си в условията на общобалканския възрожденски икономически, стопански и културен процес през втората половина на XVIII и особено през XIX век. Бусинските майстори-грънчари успешно разпръскват "шарена" стока и влияние в цяла Северозападна България - от Дунав, по течението на Струма и Места, - чак до Беломорието. Но възраждането не стопява, а напротив, подсилва архаизма на бусинската традиционна грънчарска школа.
Ели
Неделчева
|
Чавдар
Манолов
|
Суровата
неподправеност на бусинските образци, тяхната обобщеност, простота и съразмерност
подсказват за дълго шлифовани изразни средства. Не случайно видният чешки
етнолог и историк Константин Иречек, посетил Бусинци в края на миналото столетие,
специално отбелязва своеобразието на местната керамика, определяйки я като
"съвършено старинна по форма и орнаментика". Днес ние се обръщаме
към Бусинци отново, оценявайки по нов начин архаичната неподправеност на неговата
керамика.
Във всеки бусински образец може да се усети разбирането на традиционния майстор-грънчар
за целесъобразност на съда. Това дълбоко познаване на основните жизнени функции
поражда типично местни съдове - стомни и крондири, паници и гювечи, рукатки
и панагони, гюнки и гавази, чинии и тенджери за готвене, съдове за задушено
и печено, павури, подници, катраници, шишета за ракия, оцет и олио, малки
и големи делви и кюпове за зимнина. Нещо повече, бусинският майстор постига
и някои напълно оригинални решения на съдове и приспособления, които на други
места са били реализирани от дърво, камък или метал - съдове за доене на мляко
и за грънчарски инструменти, свързващи елементи за канализации, стенни и настолни
мивки, пушилки и хранилки за пчели, поилки за пилета, легени, коминни завършеци
и др.
Акцентът върху основните жизнени функции определя най-важните характеристики
на бусинските съдове - те отговарят на конкретни потребности за приготвяне
на храна, хранене, запазване на храни и течности. Заедно с това бусинските
съдове имат важно място в интериора на дома наравно с чергите и завивките,
дървените долапи и тавани, медникарските изделия и кованото желязо. С течение
на времето се затвърждават основните форми на различните типове съдове, те
се вписват трайно в домашната среда, избистрят се специфичните им художествени
елементи и образност.
Зорина
Милковска
|
Деляна
Дойчева
|
Стремежът към простота и лаконичност на бусинските форми се проявява и в тяхната
украса. Повечето от тези съдове са оставени без глазура - теракотни или само
полети с бяла ангоба. Често ангобата е гравирана с небрежни, артистично надраскани
мотиви, в които най-вече се изявяват старите традиции. Графическите декоративни
елементи се развиват в границите на вековния декоративен графичен арсенал,
съставен от черти, кръгове, триъгълници, прави и криви линии, вълнообразни
снопчета, които се комбинират и преустройват през всички епохи. Други съдове
с по-специално предназначение - предимно крондири и сватбарски стомни, са
ангобирани, гравирани и глазирани или само обобщени в един обикновено тъмен
- зелен или кафяв, цвят глазура.
Съвършеното съответствие спрямо разнообразните битови функции е само една
страна от характерността на бусинската керамика. Също толкова важен е нейният
символизъм, връзката й с духовния живот и битовата обредност. Купите за водосвет,
кадилниците или гробищните фенери, свързани с православния култ, както и символичните
елементи, включени в декорацията на отделни съдове - кръстове, лами, ангели,
спирали, дават представа за семантиката на керамичните съдове. В тяхната многозначност
присъства не само християнската традиция, но често оживяват и по-древни, езически
пластове. Керамиката играе важна роля в мисленето на патриархалния човек и
присъства в живота му от раждането и сватбата - чак до гроба.
Особено място в бусинската керамика заема скулптираната украса - зооморфни
и тератологични мотиви, фигурални тематични и символични композиции. Скулптурни
композиции върху точени форми - това е истински бусински "патент"
- подобна стилистика е почти непозната за керамиката от другите ни традиционни
керамични центрове. Самото създаване на сватбарския крондир или сватбарската
стомна - "китеното суде", показва връзката на керамиката с празничните
ритуали и обществения живот. Опитите за съединяване на функционалността на
съда със скулптурната фигурална композиция ражда някои от най-интересните
образци не само в бусинската керамика, но и в българската керамика изобщо.
Синтез на по-стари местни традиции и нови внушения, архитектонична форма,
функционална простота, първична сила и грубоватост на формите, пестелива украса,
ограничена цветова палитра, умение за създаване на сложни художествени ефекти,
спонтанност, барокова пищност на празничните съдове - това са само част от
достойнствата на най-добрите бусински образци. Възникнали за конкретни потребности,
шлифовани в дълъг период от време, добили окончателна форма чрез прилагане
на определени техники и увенчали резултатни творчески усилия, тези съдове
са майсторско огледало на бусинското грънчарство.
Този
материал се издава с финансовата подкрепа на Европейския съюз.
Възгледите, изразени в него, принадлежат на фондация “Д-р Стамен Григоров”
и община Трън и по никакъв начин не изразяват официалното становище на ЕС