ЛИТАРТ бр.4, стр.40, година IX 2002г.

Политиката е в основата
на религиозните конфликти

Аятоллах Мухаммад Хаменей:

Марка, издадена по случай провеждането на Международния философски конгрес, посветен на учението на молла Садра Ширази, през май 1999 г. в Техеран.
Молла Садра (1572-1640) е автор на около 40 книги по ислямско богословие и философия. Създава учение за "пътешествието на разума" като преминава през четири етапа. Той проповядва, че човек започва житейския си път със сътворението на света и го завършва с Бога. В края на този път поклонникът може да се издигне до свръхчувствителното ниво на божествената реалност. Вторият етап от това пътуване човек осъществява "в Бога и с Бога" - т. е. достига до мистичното състояние на единение с Твореца. Третият - връща поклонника от пребиваването му в Бога и го изпраща отново в света, където човек е заедно "с Бога".




Проф. аятоллах Мухаммад Хаменей е един от най-големите духовни лидери на съвременен Иран и световнопризнат учен в областта на ислямската философия и мистика. Брат на духовния водач на Иран - аятолах Али Хаменей, проф. М. Хаменей е удостоен с най-високата титла, която имат шиитските духовници. В превод от персийски аятоллах означава "знамение на Аллах" - по традиция аятоллахът има право да се произнася самостоятелно по въпросите на фикха (ислямското право), които по принцип трябва да се третират от цялата мюсюлманска общност.

В биографията на аятоллах Мухаммад Хаменей четем, че е роден през 1936 г. в гр. Машхад - религиозен център на провинция Хорасан. Получава солидно богословско образование в религиозния център Кум, близо до столицата Техеран. Негов преподавател е водачът на иранската революция аятоллах Хомейни. Завършва също така право. Член е на Меджлиса (парламента) в продължение на два мандата, където е председател на правната и съдебната комисия.
На 10.I.1982 г. срещу аятоллах Мухаммад Хаменей е извършено покушение, при което загиват двамата му телохранители. След този инцидент аятоллахът се оттегля от официалните си задължения и се отдава на културни занимания - голям привърженик е на междурелигиозния диалог с християнството и зороастризма. Създава институт по философия на името на един от най-известните ирански мистици - живелия в края на ХVI и началото на ХVII в. молла Садра Ширази.

- Вие сте привърженик на диалога между религиите и цивилизациите, но като че ли в съвременната епоха единственият начин, по който разговарят те помежду си, е езикът на оръжията. Откъде идва това разминаване според вас?

- Аз съм убеден, че Всевишният не е създал хората, за да воюват един срещу друг. Напротив, той ги е създал да живеят в мир и разбирателство. Когато се водят войни, когато има конфронтация - това е израз на животинското начало. Всички истински пророци са призовавали човечеството към единство. Посланието на всички истински религии е обединяването на хората. В Свещения Коран има Божествена повеля, в която Всевишният казва - аз ви сътворих да бъдете една общност, а не да се разделяте. За съжаление виждаме, че в исторически план човечеството много често стига до разделение, до противопоставяне.

- В Корана се казва, че ако убиеш един човек, убиваш целия свят. Но ето че има мюсюлмани по света, които са готови да отнемат чужд живот в името на Аллах. В какво според вас се корени философията на подобно поведение?

- Съществуват хора със зли намерения и такива хора често са използвани от определени сили за осъществяването на нечисти планове. Това са хора, които не вярват в исляма. Ислям означава "мир". Затова и истинските мюсюлмани, когато се поздравяват, винаги си казват: "Мир, Вам!"

- Защо образът на терориста-камикадзе се свързва най-вече с мюсюлманина, след като ислямът отрича самоубийството. От какво според вас произлиза това изкривяване на философията за живота и смъртта?

- За мен това не е философска теория, а по-скоро въпрос на психологически анализ. Знаете, че ако даден човек е поставен в определени условия, под натиск, в една екстремна ситуация, може да извърши неща, които в нормални условия не би извършил. Като човек, който се е занимавал с право, ще ви дам едно определение за терора - терорът е резултат на поредица от добре замислени действия, на предварително изработен план за осъществяване на определени цели. Ние в Иран сме против терора, защото сме жертва на системен терор. Самият аз още нося в тялото си куршум от опита за атентат срещу мен.

- Ислямът не провокира терора, но това, което се случи на 11 септември в САЩ, и това, което става непрекъснато в Близкия изток - в Израел например - показва, че има хора, които се възползват от ислямската философия, за да отнемат чужд живот?

- Събитията от 11 септември разтърсиха целия свят. Ние в Иран също реагирахме срещу този акт. И досега няма категорични доказателства, кой е извършил тези атентати. Но моето убеждение е, че чрез отправените обвинения към ислямския свят като цяло се цели създаване на противоречия между мюсюлманите, между различните течения в исляма, или се търси оправдание на определени агресивни действия. Убеден съм, че това, което се случи, не може да е дело на истински мюсюлмани. В света на политиката много често се създава сценарий, за да може чрез определени действия да се извлекат дадени политически дивиденти. Това са действия, извършени от хора, които преследват определени политически цели. Сами виждате, че в света има две тенденции - едната, която иска да създава конфронтации, да ескалира напрежение, да води войни, и друга, която иска да води междуцивилизационен диалог. Аз съм за втората.

- Вие ръководите център по философия на името на големия ирански мистик - живелия през ХVII век молла Садра Ширази. Той казва, че в своето житейско пътуване човек тръгва от сътворяването на света и стига до Бога. Каква е същността на неговата мистична философия?

- В общество, в което има духовни стремежи, не може да няма отдалечаване от законите на джунглата, от поведение, което противоречи на истинската същност на човека. Молла Садра Ширази е един от големите ирански мислители, който проповядва единобожие и човеколюбие. В своите книги той утвърждава идеята, че човек може да достигне до етап на разбиране за смисъла на нещата, така че да живее добре на този свят и да подготви своето блажено съществуване в отвъдния свят. Философията на молла Садра е философия на любовта - любов към Бога и любов към творенията на Бога. Имало е мистици, ние ги наричаме дервиши, които поради голямата си любов към Бога често са се отказвали от светския живот. Основата на човешкия път към Бога според молла Садра, е битието, светът, в който живеем - битието според него е чисто добро и чиста красота. Злото според него е онова, което е насочено против битието.

- Кое според вас е по-реално - християнството и ислямът да се опознаят и сближат или да навлизат във все по-голяма конфронтация, както прогнозира американският политолог Самюел Хънтингтън?

- Аз мисля, че идеята на Хънтингтън за конфликта между цивилизациите е създадена от определен кръг на световната геополитика. Но диалогът между нашите цивилизации се основава върху езика и речта, които са благодат от Бога за хората, и ние вярваме, че този диалог ще има резултат. Конфликтите между религиите и цивилизациите са нещо изкуствено и измислено. Тези конфликти винаги са били не религиозни, а политически. Ако съществуват религиозни войни, би трябвало да ги виждаме в различни части на света - в Иран например, където има много малцинства. След революцията, обаче всички те имаха свои представители в парламента, трима от които са християни и техният вот често е решаващ.

- Смятате ли, че България може да бъде модел за етническо и религиозно съжителство?

- През моето кратко посещение аз се убедих, че духът на българите е дух на обич и симпатия. Това говори, че в България има един градивен дух, дух на толерантност. Бих искал да благодаря на правителството, на отговорните институции в държавата, които са дали възможност на малцинствата, включително и на мюсюлманите, свободно да изпълняват своите религиозни обреди. Щастлив съм от факта, че правителството и народът са разбрали необходимостта от такъв модел на стабилност. България е пример за народи, които невинаги могат да изберат кое е по-добро - войната или мира. Когато стъпих за първи път на ваша земя, се почувствах като у дома, при моите братя и сестри.

Интервю на Горан Благоев, БНТ. 
Част от интервюто е излъчено по Канал 1, БНТ.