ГРАДОВЕ, бр.4, стр.22, година VIII 2001г. |
Милано възвърнатата гордост
Милано, Ивайло Харалампиев, специално за “Европа 2001”
Снимки:
Валентин Цанев
Ивайло Харалампиев
"Това е последният град в рима и първият
в проза", пише Хенри Джеймс. И макар
романтичните и философските прякори на
Апенините да са запазени по право за други
градове, Милано е безспорен и неконкуриран
от никого световен център на висшата мода,
на "Последната вечеря" на Да Винчи, на
оперната светая светих Ла Скала.
Икономически и политически гигант, през
последните години столицата на областта
Ломбардия тихомълком, но с гигантски крачки
отмива от лика си емблемите на
резервираност и студенина, които с векове
носи. Статистиките в обединена Европа
възнаграждават търпението на северния
италиански град. В новото хилядолетие
Милано стъпва триумфално като най-богатия
мегаполис на Стария свят. Събудени за нов
живот, символите на града атакуват
предразсъдъците и клишетата. Вярно е, към
Рим водят всички пътища, а Венеция и
Флоренция са планетарни
артсъкровищници, но Милано, градът на
безупречната елегантност, на осъзнатото
незавършената статуя
"Пиета Ромданини"на Микеланджело
богатство и омагьосващия стил - олицетворява земните ценности, до които на всички ни се иска да се докоснем, независимо дали открито си го признаваме или се крием зад псевдофилософски дилеми.Основан от ломбардите през VI в. пр. н. е., градът приема името Майланд - Майска земя. През 222 г. римляните го прекръстват на Медиоланум заради централното му разположение в Ломбардия. Дълги векове странниците пристигали в Италия от север, прекосявайки планинските вериги от Франция или Швейцария. По-силните, авантюристични и романтични натури като Хенри Джеймс с километри вървели пеш. Назад оставяли студа и напредвали към езерата на север от Милано. После по долината на река По стигали до Адриатика. "Долу се е разстлала като зелено море Ломбардия, без нито една гънка, затворена от влажния въздух, обсипана с градове като острови", пише Шели.
Милано става един от най-важните градове на Римската империя, но с упадъка й започва да губи блясъка си. Тук император Константин провъзгласил християнството за официална религия на империята. Пророческо съновидение просветлило владетеля, настояват легендите. Историческите анализи обаче твърдят, че това просто бил единственият начин за обединяване на разпадащата се империя. Варварите започват да нападат мястото. Когато Фредерик I - Барбароса се опитва да покори градовете-държави, Милано въстава. На два пъти градът е обкръжен. Разцъфтява отново като лидер на ломбардската лига, която извоюва правото на градовете да съществуват самостоятелно. Отоне Висконти е първият управник от династия, останала на власт от 1183 до 1447 г. Период на бурно развитие. Следващата фамилия владетели - Сфорца, печели и губи управлението на Милано три пъти. През 1535 г. Карлос V Хабсбург поставя началото на 170-годишното испанско господство. Чумата и последвалите години на глад имат катастрофален ефект. През 1700 г. Милано преминава под австрийска власт. През 1797 г. Наполеон влиза в града. В катедралата той е коронован за крал на Италия. Австрийците се завръщат, но борбата за независимост на Ломбардия възтържествува през 1861 г., когато Милано става част от Кралство Италия.
Свинята и драконът - вековните емблеми
Когато ломбардците пристигнали по тези земи, решили да се допитат до оракулите за местоположението на столицата си. Пророците разтръбили, че това трябва да стане на мястото, на което бъде открита свиня, половината гръб на която е покрита с вълна. Ломбардците се впуснали да търсят животното и го открили на поляна, обградена от гъста гора. Така се родил Милано, а свинята с векове била смятана за символ на града.
Според друго поверие зъл дракон поглъщал жертвите си в тъмна пещера. Никой не успявал да пребори чудовището, преди Уберто Висконти да го убие. Оттогава отрязаната глава на дракона е върху герба на най-личната фамилия в цялата история на града.
По следите на Микеланджело и Леонардо
Най-високата "игла" на "Ил Дуомо"
Всички опознавателни маршрути на Милано неизменно стартират от катедралата. Марк Твен я нарекъл "поема от мрамор". Британският писател Д. Х. Лорънс обаче я обявил за "имитация на катедрала по подобие на таралеж". "Ил Дуомо" е започната през 1386 г., но не е завършена чак до 1813 г. Затова всички стилове от годините на строеж - от готиката до неокласиката, намират място върху фасадата на духовната сграда. С дължината си от 157 м и ширина от 92 м "Дуомо" е третата по големина катедрала в Европа. 40 000 вярващи се побират в храма. През ведри дни от върха й
се съзират Алпите. Най-високата "таралежова игла" с височина 109 м завършва със
Стъклописи в катедралата
статуята на Дева Мария. Патрон на катедралата, тя е по-прочута като "Мадонина" и е покрита с 3900 листа от злато.
Дворецът "Сфорца" е много по-приветлив отвътре, отколкото отвън. Гордее се с колекцията си от скулптури, най-прочута от които е "Пиета Ронданини" на Микеланджело. Пак според легендите майсторът извайвал творението до последните си дни през 1564 г. Исторически източници пък сочат, че година преди смъртта си самият Микеланджело пратил на племенника си писмо, в което пишел: "Ръцете вече не ми служат. Отсега нататък други ще пишат вместо мен, а аз ще се разписвам." Подобно разминаване в данните не стряска изследователите на гения, които и до днес не могат да стигнат до съгласие върху историята на "незавършената" "Пиета" на Микеланджело.
"Палацо Реале" представя през 2001 г. грандиозна експозиция, посветена на живота на Джузепе Верди под заглавие "Човекът, операта, митът". Близо до "Дуомо" е покритата галерия "Виктор Мануел" - най-старият и елегантен търговски център на планетата. Четири етажа магазини, ресторанти и барове. Прощъпалникът не е обещаващ - архитектът Джузепе Менгони пада от покрива и загива малко преди откриването на галерията през 1877 г. Скоро обаче трагичният инцидент е забравен, а "Ил Салото", както е известно мястото, става магнит не само за жителите на Милано, но и за туристите. Октогоналният лабиринт е покрит с мозайки от Европа, Америка, Африка и Азия. Представени са също изкуството, селското стопанство и индустрията. За първи път на покрива са използвани стъкло и метал. На пода са запечатани мозайки със зодиака. Да скочиш върху половите органи на Телец носи късмет, твърдят тук. Дворецът "Брера" притежава най-ценната артколекция в Милано. Белини, Рафаел, Тинторето, Караваджо присъстват с платната си заедно с
Ликът на Верди човекът,операта, митът
най-напористите художници на ХХ в. Черквата "Санта Мария деле Грацие" не би постигнала и малка част от световната си слава без приноса на Леонардо да Винчи. Великият енциклопедист започнал митичната си творба "Последната вечеря" през 1495 г. и я завършил три години по-късно. Майсторът приложил темпер върху сухата стена. Резултатът бил зашеметяващ за времето си, но картината започва да страда от влагата само 50 г. след завършването си. Консервирането на "Последната вечеря" е изключително сложно дори с последните постижения в жанра. Творбата е много по-голяма, отколкото човек очаква - 9 на 4,5 метра. "Един от вас ще ме предаде", казва Исус на апостолите. Образът му не е завършен - Леонардо сметнал, че не е достоен да сложи последния щрих. Посещението на черквата е абсолютно невъзможно без предварителна резервация, което още повече засилва апетита на туристите.
Операта - запазената марка
В съвременната медийна митология обаче няма миланска сграда, която да се мери по слава и престиж с Ла Скала. Името идва от черквата "Санта Мария алла Скала", която била на същото място. Построена между 1776 и 1778 г., сградата, пред която има спирка на живописните трамваи, не блести отвън със забележителна помпозност. Побираща 3000 меломани обаче, тя е безспорната зала номер едно в света. Ла Скала сериозно е засегната от бомбардировките през Втората световна война, но е детайлно възстановена. Тежките завеси помнят премиерите на "Отело" и "Фалстаф" на Верди; на "Мадам Бътерфлай" на Пучини. От такова значение е операта за италианците, че дори и правителствата не успявали да надвият на народните мераци. Един от многото управници на Милано издал декрет, с който забранявал на поданиците си да аплодират, преди да го е сторил той. Такава неописуема дандания вдигнала тълпата, че
Балкон на Ла Скала
непредвидливият политик набързо трябвало да отмени заповедта. Много често примадоните вместо букети получавали дъжд от домати и репички - символ на позора. Ако операта не тръгнела с успешен прощъпалник, отговорният импресарио често намирал дома си с потрошени прозорци. Подобни ексцесии започват да изчезват успоредно с началото на златния век на италианската опера.
Росини, Доницети и Белини - родени и тримата в продължение само на десетина години, с метеорните си кариери карат Европа до впери поглед в Италия - страната, която диктува модернизма. "Севилският бръснар" и "Вилхелм Тел" на Росини, "Лучия ди Ламермур" на Доницети, "Сомнамбула", "Норма" и "Пуритани" на Белини и до днес са предизвикателство, но и сигурен залог за успех в световните оперни афиши. На върха на славата тримата разигравали извън сцената сюжети на съперничество и вражда, които прекрасно биха паснали на либретата им. Сдобрили се чак когато и тримата започнали да прахосват таланта си. След триото обаче ще грейне най-бляскавата звезда на планетарната опера. Самотният гигант Джузепе Верди стига до висини, непостигнати от никого преди него. Първите му две творби не будят особени симпатии у сънародниците му, но нестихващите овации след "Набуко" (1842 г.) оповестяват старта на дълга и триумфална кариера. "Риголето", "Травиата", "Силата на съдбата", "Дон Карлос", "Аида", "Отело" - композиторът създавал опери коя от коя по-успешни. Верди е първият, който се спасява от робството на оперните импресарии. Богатството му надхвърля техните. Пак Верди отказва да твори специално за прочутите навремето изпълнители. Независимостта и антиконформизмът на Верди се прехвърлят и в личния му живот. В силно религиозното и консервативно италианско общество той живее с любовницата си, сопраното Джузепина Стрепони над десет години, преди да я заведе пред олтара. С наследника на Верди, Джакомо Пучини, приключва най-успешната ера в историята на операта. Ла Скала обаче все повече е митологизирана като диктатор сред оперните зали, запазена марка за суперкачество.
Непростимото закъснение
Старите етикети подсигуряват на Милано достатъчно слава, но един от най-напредничавите градове на стария континент държи да изненадва, да провокира и съблазнява! Сред последните широко аплодирани придобивки е паметникът "Игла, конец и възел" на пиаца "Кадорна". Не всички новости обаче получават одобрение. Сценарият около паметника "Миланска зора" пред централната жп гара не се разигра според добрите прогнози. Замислен да превърне вливането на Милано в ХХI в. в нетрадиционно и знаменателно събитие, монументът среща навечерието на 2001 г. недовършен. Предвидените помпозни фойерверки търсят друго място за изява, а провалената фиеста изглежда завинаги отрежда на творението хули и омраза. Нищо че за първи път в света е използвана оптическа фибра с дължина 120 км, а плаващите многоцветни премигвания правят паното устремил се към небето галактически меч. Британският архитект Йън Ричи (автор на стъклената пирамида пред Лувъра) не успя да спечели сърцата на местните жители. И не толкова заради визуалната страна, колкото заради непростимото отлагане от 18 дни. За дисциплинираните и сериозни бранители на пионерския имидж на Милано закъснението за зазоряването на новото хилядолетие бе фатално.
Долче вита от витрините
Почти винаги за десерт туристите оставят модната авантюра. Трудно е да се открие по-добра витрина за консуматорството, блясъка, астрономическите суми, но и търсения от всички хедонизъм. Долче вита, от която нямаме нищо против да вкусим! Улиците "Монте Наполеоне", "Алесандро Мандзони", "Санто Спирито", "Сант Андреа" разливат пред зяпачите най-екстравагантното и най-пищното, което световната мода е създала. Разбира се, с огромно предимство за местните имена. Армани, Версаче, Валентино, Трусарди, Долче е Габана, Криция, Гучи, Салваторе Феррагамо, Унгаро, Прада са не просто национални герои, а планетарна мярка за вкус и бизнес-нюх. Именно тези имена правят преди няколко десетилетия големия бум в световната мода и извеждат Милано като световна столица на модата, оспорвана единствено от Париж и Ню Йорк.
Паметникът"Игла, конец и възел"
Италианците имат славата - съвсем оправдана, на хора с вкус и елегантност. Иначе творенията на маститите модни къщи хич не са по джоба на средностатистическия сънародник на Версаче.
Поезията на езерата
Почти непростимо е да се изпусне екскурзия на север от Милано. На няма и час от европолиса езерата Комо и Маджоре атакуват сетивата с главозамайваща красота. През летния сезон това е едно от най-елитарните места за почивка в Европа. Изобилстващите дворци и вили се съревновават по прочути люде, отсядали в тях. Алпите и езерата са комбинация, която с векове е привличала авантюристи и артисти. През зимата мъглите и дъждовете заедно с безлюдието създават почти мистична атмосфера. За посещение са отворени 17 дворци в областта Ломбардия. Вила "Карлота" шашка с хилядите азалии и рододендрони, които цъфтят напролет. Над 500 представители на флората виреят сред неизбродимите градини. Аденауер и Айнщайн се разписали в книгата за гости. Попиконата Мадона обаче побесняла, когато токът й се заклещил в градината и
Мерилин и Чаплин-примамка от
витрина в галерията "Ил Салото"
си тръгнала на мига. Стените помнят още дворцови интриги и пазят ценна артколекция - платното "Последната целувка на Ромео и Жулиета" и скулптурната композиция "Ерос и Псике" например.
Вила "Боромео Висконти Лита" е известна с уникалните си фонтани насред изваяна с мозайки и скулптури галерия. Специален механизъм задейства водните струи, които обливат и стените, и туристите. Крепостта "Боромео" подслонява Музея на куклите - един от най-богатите в Европа, както и Музея за детски дрехи. Дворецът "Сант Анджело Лодиджано" пък е дом на Музея на хляба - колекция от уредите за производство на хляб, както и разновидности от цял свят. Замъкът "Висконти ди Сан Вито" предлага най-многобройната колекция от панички за бръснене в света, библиотека с 30 хиляди тома и грамадна сбирка от препарирани птици.
Някогашното величие на внушителните дворци се завръща под нова форма. Отворени отскоро за посетители, те споделят богатството от история, изкуство и ухания с гостите на Ломбардия и допринасят още за славата на тези земи.
Някогашната гордост на Милано днес е напълно възвърната, а новите въздушни течения над Стария свят още повече издуват платната на града, решил да доказва своя модернизъм винаги наслагвайки пластове върху старото, никога рушейки останали назад във времето емблеми.
С ексклузивното съдействие на Алесандра Болдзани от хотелската верига "Амбро" и Гая Брамбила от Асоциацията на дворците в Ломбардия