ЛИТАРТ бр.3, стр.32, година IX 2002г. |
Палатът Влязохме. Една-единствена огромна зала, безлюдна, тиха, подът захабен, напомнящ изоставена пързалка. Вратите са затворени. Въздухът сивее. Картини по стените. Безжизнено гъмжило от изображения: доспехи, риби, блюдата на везни и човешки фигури, неразтървани във един отвъден свят, мъртвешки ням. И в пустотата - статуя: на кон, самотен в залата, но ние май го забелязахме едва когато се оказахме затворници на празното. Гълчавата и шумовете на града долавяхме по-слабо от шепота на раковина, но те долитаха дотук, кръжаха в залата с жужене и сякаш се опитваха да я превземат. И нещо друго. Нещо тъмно се спря пред праговете на петте ни сетива, но без да ги пристъпва. От всички мълчаливи чаши се изсипа пясък. Да се раздвижим трябваше. Отидохме при коня. Бе огромен, железночерен. Самата власт и сила, останала в палата след князете. И проговори той: "Единствен съм, отхвърлил празнотата, която ме пришпорваше. Това е моята конюшня. И бавно наедрявам: Изяждам тишината тук." |
Измир, три часът На улица, почти обезлюдена, двамина просяци - единият безног, а другият го носи на гърба си. Като животно нощем на шосе, вторачено незрящо във фаровете на колите, те спират, чакат, после тръгват и сякаш малчугани във игра стремително пресичат улицата. Край тях тиктакат мириадите часовници на жегата. На рейда лумна синьото, докато червеното се сви, напъха се във камък, изцъкли се оттам. А бялото се разбушува във окото. Когато три часът бе стъпкан от копита и тъмнината взе да думка по стената на деня, градът полегна пред вратата на морето и заблещука в полезрението на грифа. Черни картички I Бележникът изписан докрай, бъдещето неизвестно. Кабелът дудне народната песен без родина. Сняг се сипе над оловно спотаеното море. На кея се боричкат сенки. II Случва се смъртта да дойде насред живота и да вземе мярка на човека. Това посещение се забравя и всичко продължава по старому. Ала костюмът се шие тихомълком. |