бр.1, стр.48, година VIII 2002г.

Морето на широките
хоризонти

Мадрид, специално за “Европа 2001”
Ивайло ХАРАЛАМПИЕВ


Средиземноморският Ренесанс. Пътувания на художници и творби между Италия, Франция и Испания през ХV в." - над 100 творби, наредени в мадридския музей "Тисен", защитават идеята, че пътищата не раздалечават, а сближават културите. Че мирогледите се обогатяват от различията и превръщат местните традиции и обичаи в космополитна ценност. Още преди шест века един от най-богатите тогава региони на Европа доказва, че пътуването е в основата на артистична панорама с високо качество. Платна, ръкописи, скулптури, декоративни и религиозни предмети участват в експозицията. Творци като Ян ван Айк, Роджер ван дер Вайден, Педро Беругете, Хуан де Фландес о Антонело да Месина присъстват с произведенията си наред с мнозина анонимни художници. Интензивните търговски връзки, политическите и културните взаимоотношения, движението на хора и стоки и най-вече на идеи водят до интересен резултат. Космополитна атмосфера и плодотворен културен обмен. Изскачайки за момент извън границите на експозицията и заложените в нея препратки, кой не би искал подобна панорама днес, на прага на хилядолетията, шест века след постигнатото от първия Ренесанс? Най-бързият и лесен начин за въздействие върху живота били ръкописите заради лесното си пренасяне. Повечето художници пътуват между кралските дворове, за да реализират специалните поръчки, но действат нерядко и като дипломатически пратеници. Така сравнително бързо се оплита сложна мрежа, която ще доведе до налагането на натурализма и перспективата, оставяйки назад традиционните течения. Предметите, които за първи път показва накуп "Тисен", идват от Метрополитън музей в Ню Йорк, Националната галерия, Британската библиотека в Лондон, Лувъра, галерията "Уфици" във Флоренция и частни сбирки. Експозицията е разделена на три етапа. "Космополитното Средиземноморие" е посветен на готиката между 1390 и 1440 г. Изтъква се силното влияние на Италия и испанския източен бряг. "Двуполюсното Средиземноморие" обхваща периода между 1440 и 1460 г. и фокусира големите артистични центрове. Натурализмът на Холандия с налагането на маслените бои, интересът към перспективата в Италия. "Множественото Средиземноморие" прави преход през последните четири десетилетия на века - време, в което възтържествува перспективата и се смесва с франкофламандския стил и се обогатява от новите тенденции, дошли от севера. Пътувания, променили завинаги възприятията на възраждаща се Европа. И които по-късно ще стане планетарно мерило за прогрес.