САЛОН, бр.1,
стр.34, година VIII 2001г.
|
Ивайло ХАРАЛАМПИЕВ
В търсене на изгубения рай
Американските художници от ХIХ в. предприемат пътуване - реално и имагинерно, в търсене на идеята за земния рай, на девствените пейзажи от отдавна отминали времена, още от създаването на Земята. Новият свят вече се свързва с откриването и завладяването. Тези "зелени и прекрасни" земи, които Колумб открива, макар и в резултат на една грешка, се превръщат в нещо повече от извор на несметни богатства. Години по-късно американските майстори на четката ще запазят голямата илюзия на великия откривател. Илюзията, че там някъде библейската притча за рая съществува. Така Америка ще олицетворява природата, а Европа - културата и цивилизацията. Отпътували завинаги от Стария свят, новите таланти ще докажат, че няма традиции и установени в изкуството правила, които да не могат да бъдат повлияни от зашеметяващата сила на природата.
"Изследване на Рая. Американски пейзажи от ХIХ в." е озаглавена
мащабната експозиция в мадридския музей "Тисен Борнемиса". В европейските
колекции американската живопис и най-вече пейзажистиката са бяло петно. Затова
е толкова голям интересът към 62 картини, идващи от фондовете на "Тисен
Борнемиса", притежаващ най-значимата колекция от американски платна в
цяла Европа. Във вернисажа участват с картини музеят "Метрополитън"
от Ню Йорк, Националната галерия на изкуствата във Вашингтон, нюйоркската
Историческа фондация.
Разходката из изложбата преминава през цялостното развитие на жанра през ХIХ
в. От Томас Кол, смятан за основоположник на пейзажистиката през 20-те г.,
до Уинслоу Хомър, който затваря цикъла. Повечето художници са с европейски
произход - емигрират съвсем млади или са деца на имигранти. Познават добре
творчеството на европейските пейзажисти - романтици и реалисти, и използват
това знание, за да изразят новата реалност, с която се срещат отвъд океана.
Наред с естествените разлики опитът на Стария свят ще остане запечатан върху
платната. Не толкова чрез израза, колкото чрез моралното съдържание. Религиозните
разбирания за Господ като творец и на природата, и на човека ще заздравят
идеята на американците, че са избрани като нация, за да изпълнят една морална
мисия. Райската красота, която девствената природа им предоставя, ще напомня
за света преди първородния грях.
Смятан за баща на Школата на река Хъдсън, фигурата на Томас Кол маркира началото
на този процес на смесване на европейските традиции с новите разбирания. Роден
в Англия, той добре познава
прийомите в жанра. Сред най-известните му творби е алегоричната поредица от
четири платна "Цикълът на живота", ясен символ на духовността, която
изпълва американските пейзажи, представящи идеята за пътуването като метафора
на самия живот. Всички художници ще допринесат пейзажът, първичната сила,
неопетнената хубост на природата да станат част от общата идентичност на САЩ.
Интересът към процесите в природата, геологията, географията ще накара мнозина
от художниците да се включат в изследователски експедиции. Пътуванията, множеството
бележки и впечатления са истинско училище. Творбите им са театрални и засилват
силата на дивата природа, а чрез нея и на нейния творец. Течението на луминистите
залага повече на реалността, рисуват това, което виждат около себе си. За
идеализирането на пейзажа главна роля играе светлината. От платната им лъха
спокойствие и лека носталгия.
Нов тласък на жанра ще даде Уинслоу Хомър. При него смесицата между европейските
и американските традиции ще придобие нови изражения. Елиминира детайлите,
центрира идеите си върху големи маси от форми и цветове, силни контрасти на
светлини и тонове. Така се приближава
повече към това, което по-късно в Европа ще направят импресионистите. Американските
пейзажисти се радват на огромен успех в своята страна, но славата им така
и не достига до Европа. Изкуството - ясно, разбираемо и въздействащо моментално,
се приема дори с известно пренебрежение в затворените арткръгове в Стария
свят. Американците обаче ще се почувстват напълно идентифицирани с това културно
богатство. Та нали пътуването е в основата на американската същност? Реално
или въображаемо, пътуването е основен фундамент в цялата северноамериканска
естетика.
Днес Европа започва да открива американските художници от ХIХ в. Може би защото
Старият свят в крайна сметка не е чак толкова стар. И може би още си спомня,
че за да откриеш рая, религиозен или екзистенциален, най-важното е да не загубиш
ентусиазма да го търсиш.