архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
АРТ стр.48, бр.6, година XVI, 2009г.
Литовският театър: метафори, хумор и език на тялото
КАТО СРЕДСТВО ЗА РАЗБИРАНЕ НА САМИЯ СЕБЕ СИ И САМООТКРИВАНЕ ТЕАТРАЛНИЯТ ПОХВАТ Е ДЪЛБОКО ВГРАДЕН В МОДЕРНИТЕ ФОРМИ НА ЖИВОТ ПО ЦЕЛИЯ СВЯТ И ОСОБЕНО В ЛИТВА.



   Не без основание и с чувство за хумор Рейн Рауд, естонски поет, драматург и философ, веднъж оприличава литовската политика по време на националното възраждане и освобождение през 1980-те на нещо като политически театър, присъщ на литовското католическо културно и духовно наследство. Докато лутеранска Естония, според Рауд, се занимава в края на 1980-те с това как да промени съветското законодателство и да си извоюва реформи в законите и политиката, католическа Литва се оказва способна да мобилизира огромни тълпи из цялата страна и да изживее тайнството на всеобщата сплотеност.

   Всъщност споменатият дух на революционност се проявява в литовския театър, считан за един от най-добрите в Европа. Оскарас Коршуновас, млад театрален режисьор, познат в цяла Европа с помиряването на естетическите средства на "високата" и попкултурата, изследва революцията и бездната между поколенията. Тези теми са и в центъра на майсторските продукции от началото на 70-те години на XX в. на неговия учител Йонас Вайткус.

   Все пак литовският театър покрива необятни територии от обществения и житейски опит. Накратко можем да споменем значими театрални режисьори като Еймунтас Некрошюс с епическите му, провокиращи размисъл и непредвидими продукции на основата на класическата литература, Римас Туминас, чиято работа е позната с изтънчената си естетика и метафорична привлекателност, както и Гинтарас Варнас, който се фокусира върху разкриването на най-интимните страни на нашия живот, нашето крехко съществуване и уязвимост.

   Любопитно е, че литовският театър получава известно международно признание дори преди 11 март 1990 г., когато страната възстановява своята независимост. Юозас Милтинис, класическият майстор, който става част от света на парижкия театър и филмово изкуство в своята младост, изучава актьорско майсторство в Париж и се сприятелява с Жан Вилар, Жан-Луи Баро и световноизвестния мим Марсел Марсо. По-късно създава свой драматичен театър в Паневежис, сравнително малък литовски град.

   Милтинис оформя едно цяло поколение велики литовски актьори с невероятен талант, като Бронюс Бабкаускас, Гедиминас Карка, Донатас Банионис, Алгимантас Масюлис, Стасис Петронайтис и Даля Меленайте. Някои от тях стават звезди на руското кино - особено Банионис и Масюлис. Всяка премиера на последните пиеси на драматичния театър в Паневежис е считана за театрално събитие, дори сензация. Звучи невероятно, но голям брой руски любители на театъра идват от Москва и Санкт Петербург в Паневежис (не във Вилнюс или Каунас), за да видят легендарните пиеси на Милтинис.

   Литовският театър се основава на употребата на метафори, черен хумор и езика на тялото. Той е по-слабо базиран върху езика, макар обикновено да се мисли, че театърът на една малка нация би трябвало неизменно да се ограничава с езика й. Това определено не е така с литовския театър, който разкрива универсалния си език на смеха, алюзиите, призивите и цялостна естетическа привлекателност. Не е нужно да говориш литовски, за да схванеш естетическия език и посланията на Оскарас Коршуновас в неговите "Едип цар", "Ромео и Жулиета" или "Майсторът и Маргарита". Същото се отнася и за Еймунтас Некрошюс, Римас Туминас и Гинтарас Варнас.

   По това водещите имена в съвременния литовски театър се различават от своите предшественици, които са по-скоро съсредоточени върху красотата на сценичния език и които насърчават актьори с безупречна дикция и силен глас, които говорят правилен литовски. Съвременният литовски театър страда от липсата на този изразителен елемент, но печели от изтласкването на преден план на нов тип актьори, които са едновременно танцьор, певец, комик и ъндърграунд изпълнител.

   Ако имена като Бронюс Бабкаускас, Хенрикас Кураускас, Лаймонас Норейка, Моника Миронайте и Рута Сталилюнайте символизират постиженията на предишното поколение големи литовски актьори, вероятно новото поколение може да бъде най-добре представено от виртуоза на сцената Дайнюс Казлаускас, както и от други актьори с неговия стил и почерк, като Андрюс Жебраускас, Арунас Сакалаускас, Дарюс Мешкаускас и Егле Микульоните.
Посолство на Р Литва в Р България
горе