архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
АРТ стр.46, бр.2, година XIX, 2012г.
Индийско съвременно изкуство
НА ФОНА НА СВЕТОВНИТЕ ПРАКТИКИ ИНДИЙСКОТО ИЗКУСТВО ЯРКО СЕ ОТЛИЧАВА СЪС СПЕЦИФИЧНИЯ СИ ХАРАКТЕР, ОСНОВАВАЩ СЕ НА МИТОЛОГИЯ И ПОЛИТИКА, БОЛИВУД И ЖИВОТА НА УЛИЦАТА, И ВСИЧКО ТОВА Е ПРЕДАДЕНО С ЧУВСТВО ЗА ИРОНИЯ И СТРАСТ.



   В глобалния свят индийското изкуство обяви присъствието си с грандиозен успех през последните две десетилетия. Изложби по света често са посветени на Индия като признание за това, колко далеч е стигнала тя от обявяването на независимостта си. Въпреки това семената за това закъсняло признание са положени в модерното движение в изкуството, което обхваща много от водещите елементи на индийската социална история.

   Началото на модерното индийско изкуство се корени в политическите и културните промени от десетилетията след 1850 г. С навлизането на печатната преса, химическите цветове и фотографията то тихомълком се пренася от кралските дворове в студиото и на улицата. Разпространението на фотографията и печатните медии разширява досега на изкуството отвъд ограниченията на каста и общност. Популярни плакати, календари и алманаси, представляващи индийските богове и политически лидери, стават основа за взаимодействие на митология, стоки и националистически послания. Технологията служи на интересите на бизнеса, а изобразяването на механични стоки се превръща в опора на индустрията на популярните изкуства. Живописта претърпява радикална промяна с преминаването на покровителството над изкуствата от индийските царски дворове към новосъздадените британски системи за образование и изложби. Раджа Рави Варма (1848-1906) от Траванкор е първият успешен художник, който изобразява теми от индийската митология в западен стил, създавайки шаблон за бъдещите поколения. В рамките на няколко десетилетия в началото на XX в. се създават образователни центрове, разположени в уединени селски райони и определени като "чисти" места заради отдалечеността им от влиянието на индустриалния Запад. Тези центрове представят модел на индийското модерно изкуство, който е далеч както от доминирането на Запада, така и от културното минало на Индия.

   Критичното приемане на изкуството се усложнява от тясната му връзка с политиката. Ганди, виждан като част от квази-религиозните митове на Индия, често е изобразяван заедно с индийски богове и светци на фона на райски картини. Повече от всяка друга фигура от движението за независимост той става символ на националната борба. Премиерът Джавахарлал Неру създава Националния музей, Националната галерия за модерно изкуство и Академията "Лалит Кала". Неру чрез своите духовни практики, изграждане на институции, както и активно покровителстване на артисти като Амрита Шер-Гил, М.Ф. Хюсеин, Сатиш Гуджрал, Дж. Сваминатхан и други е представител на по-прогресивен период за Индия в средата на XX в.

   През 30-те Амрита Шер-Гил, Рабиндранат Тагор и Джамини Рой започват художествени практики, ангажирани с миналото и настоящето на Индия, и така полагат основите на индийския модернизъм. Шер-Гил черпи вдъхновение от Раджпутските и Пахари школи по миниатюрна живопис, Рой възражда жизненото и схематично народно творчество на Бенгал, а Рабиндранат създава душевно пространство за своите енигматични фигури.

   През 40-те обещанието за свобода и новооткритият статут на индийското изкуство по отношение на Запада предлага различни възможности. Модернизмът в Индия се насърчава от дух на художествено сътрудничество, в който основното намерение е споделяне на идеи. От 40-те до наши дни прогресивните артисти - най-вече Ф.Н. Соуса, С.Х. Раза и Хюсеин, използват експресионистичен стил, създавайки ярък образ на пейзажа, социална критика и в случая на Хюсеин - пищен празник.

   В периода 1950 и 1960 г. предметът на изкуството се измества от дихотомията на града и носталгията към селото към пейзажа и търсенето на божествената сила като предмет. Има порив да се създаде подходящ естетически език, чрез който стремежите на художниците да описват изживяванията си да са от първостепенно значение. В контраст с интелектуалните дебати около проблемите на идентичността, колективизма и индийската социална политика от 1970 г. до 1990 г. предметът на изкуството отново се измества. Индийското изкуство става по-глобално в адреса си, позволявайки на новите медии, панаири на изкуството, биеналета и галерии да навлязат в дискурса. Сложното взаимодействие на материали, технологии и пазарни сили насърчава алтернативни художествени стратегии. След 1980 г. се наблюдава радикална експанзия в индийското изкуство. Индийските художници използват видео, фотография и скулптура безпроблемно в рамките на творчеството си, необременени от чувство за йерархията на художествени ценности. Дефиницията на изкуство претърпява радикална промяна.

   Използването на митологията за отразяване на великата индийска триада на религия, политика и Боливуд се наблюдава в работите на някои художници, докато новите медии и тяхното обективно мнение повлияват на работите на други. Силата на индийското изкуство дори и в световен мащаб несъмнено се крие в дълбочината на неговото повествование, способността му да претвори миналото в настоящето, превръщайки се в инструмент на реалността в съвременна Южна Азия.
Посолство на Република Индия
горе