архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
ЛИЧНОСТИ стр.45, бр.1, година XIX, 2012г.
Бъдещето на нашия дизайн принадлежи на младите!


   Все повече развитието на традиционните направления на финландския дизайн зависи от ентусиазма, изобретателността и таланта на младите творци. Мнозина създават собствената си марка след години учене и работа в чужбина. Често млади дизайнери се завръщат в родината и прилагат това, което са научили от световния дизайн, като голяма част от тях работят с традиционните финландски материали в проектите си.

   ЛЮБОВНИ ИСТОРИИ, ПЪТЕШЕСТВИЯ И РОКЛИ: ТАЙНИТЕ НА "IVANA HELSINKI"

   Паола Ивана Сухонен е дизайнер, художник и режисьор от Хелзинки. Модният дизайн на Паола се ражда от тъмни пейзажи и наивни видения, от северни легенди и западна романтика, а заедно с модeлите си тя създава щампи, графики и филми, съпътстващи колекциите й. Съчетанието на минало и настояще придава на нейния стил класическа изтънченост и съвременен чар.

   Паола има способността и ентусиазма не само да измисли нещата, но и да ги превърне в действителност. Благодарение на своя оригинален стил и нестихваща енергия тя е призната за една от най-известните съвременни финландски дизайнери. По време на творческия процес Паола не се съобразява с тенденциите на модата в момента, а с представата си за жената Ивана Хелзинки - скандинавската версия на Бриджит Бардо от 60-те.

   Паола е убедена, че работата и личният живот задължително се преплитат. В началото тя и сестра й Пирийо се опитвали да не смесват съвместната си работа с личния живот. Днес двете сестри нямат нищо против присъствието на работата извън офиса, тъй като за тях модният дизайн е начин на живот.

   Паола споделя, че тя започва "Ivana Helsinki" като личен артистичен проект, а после се превръща в начин на живот. "Бих могла да прекарам живота си в скитане и пътешествия, за да откривам истории за любовта и живота, но ми харесва и да правя сладки, прави рокли от памук и вълна за чаровни барабанистки и млади жени с прекрасни души", казва Паола.

   Днес "Ivana Helsinki" е независима арт, модна и филмова марка, която постига деликатен баланс между първичната славянска меланхолия и неподправените северни настроения. С тази търговска марка вече 13 години семейното ателие в центъра на Хелзинки създава уникални дизайни и малки бутикови колекции. Плетеният трикотаж се изработва във Финландия, а ръчните плетива идват директно от Лапландия. "Ivana Helsinki"е единствената нордическа марка в дамската мода, записана в официалната програма на Седмицата на модата в Париж. Представена е също и в няколко алтернативни проекта, които синтезират мода, дизайн и модерно изкуство.

   Освен моделиерството Паола има много други талантливи изяви. В допълнение на собствените си проекти тя е правила продуктово разработване, печатен и концептуален дизайн за различни марки, като например "Swarovski" и "Mori Art Center" в Токио. След дипломата си от Университета за изкуство и дизайн в Хелзинки сега Паола преследва голямата си страст към режисурата с обучение в престижния Американски филмов институт. Наскоро в малък киносалон в Хелзинки бе показана премиерата на късометражния й филм "Отнесени от реката".

   Като човек с космополитен начин на живот Паола изтъква, че работата и животът й в чужбина са се отразили положително на известността на "Ivana Helsinki"чрез контактите й с моделиери и дизайнери от цял свят. Накрая обаче тя заявява, че да продължи да работи като моден дизайнер до края на живота си не й се струва достатъчно голямо предизвикателство.

   Природата, пейзажите, ярката светлина сутрин и смяната на сезоните са много важни за Паола, защото от тях тя се зарежда с насъщно вдъхновение за работата си. Дизайнерката признава специалните си чувства към традиционния финландски пейзаж, който тя гледа през розови очила. Всъщност колкото повече Паола се отдалечава от родината си, толкова по-силна става любовта й към Финландия. Според нея копнежът по дома я дарява с огромна сила.

   Текст: Прес архив на "Ivana Helsinki"

   ХАРРИ КОСКИНЕН - ЕДНА СТЕСНИТЕЛНА ЗВЕЗДА В ДИЗАЙНА

   Дизайнерът Харри Коскинен (1970) е един от най-известните по света съвременни финландски дизайнери. Негови клиенти са Alessi, Cassina IXC, Genelec, Issey Miyake, Muji, Oluce, Panasonic и много други международни марки. Харри Коскинен проектира за Iittala комплекта за готвене All Steel, свещниците Lantern и Atlas, както и колекцията Art Works.

   Въпреки впечатляващата си кариера дизайнерът изглежда като спокоен, добронамерен и малко срамежлив мъж, чийто живот е лишен от необичайни събития. Това впечатление е подвеждащо, защото в живота на Харри Коскинен непрекъснато се случват необикновени и важни неща. През последното десетилетие той се превърна в един от най-уважаваните финландски млади дизайнери с международен успех. Той е истински космополит, който получава предложения за работа от цялото земно кълбо, но е толкова скромен, че дори не си признава това. Наскоро Харри бе назначен за директор за дизайна на традиционната финландска марка Iittala.

   Една от любимите му думи е "честност": "Трябва да се следва определена етика в работата. За мен е нужно работата ми да почива на приемливи принципи и честно изпълнение. Аз трябва да мога да застана зад тези принципи в обществото."

   Харри израства в малко селце в Карстула, Централна Финландия, в семейството на фермер и медицинска сестра. Младият Харри отива да учи на юг в Института по дизайн в Лахти. Скоро след това той е приет в Университета за изкуство и дизайн в Хелзинки. Когато е само на 26, неговият многообещаващ талант е забелязан от емблематичната във Финландия дизайнерска къща Iittala, където той влиза в света на стъклото. Харри признава, че дълги години се е възхищавал от легендата на дизайна Кай Франк (1911-1989). "Общото между нас е може би това, че също като мен Франк не обича да вдига излишно шум около нещата."

   Кариерата на Харри Коскинен вече се увенчава с новия пост директор за дизайна на марката Iittala. В тази си роля той ще работи като външен консултант и ще продължава да бъде независим дизайнер и предприемач. Назначаването на Харри Коскинен на тази длъжност е естествено, защото той разбира ценностите и философията на дизайнерската марка Iittala, което е ключово за тяхното сътрудничество. Харри Коскинен с ентусиазъм посреща новата си роля: "Започнах работа като дизайнер в Iittala, когато самата легенда Ойва Тойкка ме нае в средата на 90-те. Сега се вълнувам пред възможността да работим и създаваме нови продукти заедно. Iittala има много да покаже и завоюва на международния пазар".

   Емблематичната лампа Block създава усещане за лед и светлина, за топлина и хлад. При създаването й Харри Коскинен постига игра на контрастите и архетиповете на модерното общество и това я превръща в класика още с представянето й през 1996 година. Дъжд от награди и отличия валят над лампата Block: Отличие за шведски дизайн 1998, Награда Дизайн Плюс на Търговския панаир за обзавеждане във Франкфурт, както и награда за най-добър нов продукт на Изложението за акценти в Ню Йорк през 1999 г. През 2000 г. лампата става част от постоянната колекция на Музея за съвременно изкуство MoMA. Миналата година Харри печели най-престижната скандинавска награда за дизайн - Наградата на Турщен и Ваня Сьодерберг. При връчването председателят на журито отбелязва, че Харри е международно признат дизайнер, който въпреки младата си възраст е може би най-големият съвременен финландски дизайнер със съвършена мярка в прилагането на традицията и новаторството.

   Текст: "Това е Финландия", Прес офис на Iittala, Дизайнерска къща Стокхолм

   КРАСИВИТЕ ОБУВКИ СА НАЙ-ДОБРИТЕ ПРИЯТЕЛКИ НА ВСЯКА ЖЕНА - ЖИТЕЙСКАТА ВИЗИЯ НА МИННА ПАРИККА

   Животът на Минна Парикка е почти като приказка. Историята на нейната марка започва, когато Минна е само на 15 и решава, че истинското й призвание е да бъде дизайнер на обувки. "Сякаш ме порази мълния, когато ме осени идеята, че мога да направя кариера от правенето на обувки", казва Минна. На 19 заминава в Англия да учи обувен дизайн и през следващите шест години тя живее, работи и намира вдъхновение в Лондон, Милано и Барселона. През 2005 Минна се завръща в родния Хелзинки и поставя началото на дизайнерската марка за обувки "Minna Parikka".

   Според Минна любовта й към обувките произлиза от факта, че за разлика от дрехите те не е нужно да бъдат обути, за да изглеждат привлекателно. Но макар и да са красиви сами по себе си, магията се случва, когато в тях стъпи жена. Подходящите обувки могат напълно да променят как тя изглежда, как се чувства или как я възприемат останалите. Като обекти на желание и за жените, и за мъжете, те не са просто символи на властта, а нейният Свещен Граал. Магията наистина играе основна роля в творчеството на Минна.

   На Минна й изглежда парадоксално това, че дизайнът на дамските обувки се ръководи от мъже, и затова нейната мисия е да промени този начин на мислене. В крайна сметка доста важно е мнението на жените за това, какви обувки предпочитат да носят. Минна като заклета почитателка на обувките съчетава в дизайна си сюрреалистични елементи, закачливост и съвременен дизайн във всички възможни цветове. "Модата не бива да се приема прекалено сериозно. Моделите ми са предназначени за жени, които обичат да се заиграват със стила си", казва тя. Обувките на Минна са изработени в Италия и Испания от най-качествените материали с максимално внимание към детайла, за да помогнат на безброй много жени да създадат стила си от върха на пръстите на краката.

   От 2005 г. Минна създава модели, които са не само невероятно красиви, но и удобни за носене. Моделите й са представени в много финландски и световни издания като Vogue, Vogue Pelle, Elle, Marie Claire, Grazia, Glamour, Collezioni, Tatler, Harper’s Bazaar, WAD, Neo2 и Sleek. Моделите на дизайнерката от Хелзинки са украсявали краката и ръцете на жени по целия свят, сред тях Лейди Гага, Фърги, Палома Фейт и Бет Дито от рок групата Gossip.

   Макар основният й интерес и първата й любов да са обувките, Минна е изградила цял един завършен свят около тях. Не само ръкавици, но и сюрреалистични чанти допълват модната гама на Минна. Първата колекция на Минна Парикка беше показана през есента на 2006г., а магазин на марката отваря врати в Хелзинки през 2008 г. В момента моделите й се продават в 17 държави и това е само началото.

   Текст: Прес архив на Минна Парикка

   БИЖУТЕРИЯТА НА ТИЙНА АРККО И ВЕСА НИЛСОН ИЗГЛЕЖДА ДОБРЕ ОТ ВСИЧКИ СТРАНИ

   Когато избират Тийна Аркко за Златар на годината 2007, комисията по награждаването го казва съвсем точно: "Аркко спечелва с модерния дизайн, силната марка и техническото умение". Наистина през годините Тийна Аркко става известна с индивидуалния си, чист и ясен скандинавски дизайн. Самата Тийна скромно приема похвалата и казва, че художественото отличие всъщност принадлежи на двамата със съпруга й и неин партньор, ковачът на сребро Веса Нилсон. Tе имат собствена марка и бижутерски магазин OZ Jewel в центъра на Хелзинки, до класическия Hotel Haven. Преди няколко години OZ Jewel празнуваха 10-та си годишнина. Тийна Аркко разказва, че със съпруга й изработват бижутата заедно в екип и като творци и бижутери те са се развивали взаимно.

   Историята на двойката започва преди повече от 20 години по време на обучението им в Института по дизайн в Лахти. След това и двамата започват работа в световноизвестната бижутерска компания "George Jensen" в Копенхаген. Да те приемат на обучение или работа в "George Jensen" е мечтата на всеки бижутер. Нилсон си припомня: "Купих си билет за Копенхаген, влязох право в работилницата на Jensen за сребърна бижутерия, без уговорена среща, само с моето портфолио в ръка, и поисках да се срещна с шефа. За моя изненада той се съгласи да ме приеме. Прегледа бързо мострите ми и ме попита кога ще мога да започна работа. Аз казах - през есента". Малко след това Тийна Аркко влиза през същата врата и също е наета на място в "Jensen". През следващите шест месеца Аркко работи в златарската работилница, а Нилсон работи в работилницата за сребро - шест доста трудни месеци и за двамата. Изучаването на езика и откриването на индивидуална професионална идентичност изисква сериозно усилие.

   Тайните на златарството изискват Дзен-будистко посвещение според Тийна Аркко. "Бижутерството беше мъжки свят. Не беше неприятно или унизително, а напротив - всеки искаше да помогне и да сподели тайната на своя бизнес. Но напрежението беше голямо и до тогава нито една жена не беше работила там повече от 3 месеца. Можете да си представите облекчението ми, когато след 6 месеца работа шефът дойде и каза: "Тийна, където и да поискаш да работиш, когато ни напуснеш, ще се радвам да ти дам препоръка. Това определено ми повдигна самочувствието", споделя Тийна и още си припомня: "Чак след като отидох в Дания, разбрах какво е нужно, за да станеш добър златар. Не можеш да научиш този занаят в училище. При Jensen научих тяхната философия и това остави отпечатък върху работата ми занапред. Опитни професионалисти в тази област ми показаха различните начини за изработка на бижута и колко важни са довършителните детайли. Тук разбрах, че творчеството се изковава с усърдна работа. Така бижутерът може да вложи нещо лично във всяко бижу, нещо отвъд красотата на дизайна". Веса Нилсон добавя: "Подходът в Jensen прилича на Дзен-будизма. Насърчаваха ни да работим, без да мислим твърде много. Трябваше истински да се концентрираме върху качеството и полирането на завършения продукт".

   През 1993 г. Аркко и Нилсон се завръщат във Финландия и заедно с няколко свои колеги създават дружество, за да отворят работилница и изложбена зала. Така се ражда OZ дружеството. "През 90-те Финландия беше в рецесия и търговията с художествени бижута не вървеше. Да започнем бизнес сами изглеждаше невъзможно, а не искахме да работим за голям производител на бижута. Дружеството OZ ни даде възможност да се ориентираме в обстановката и да започнем да създаваме своя собствена колекция", спомня си Нилсон.

   Аркко и Нилсон се допълват отлично като бизнес партньори. Тийна първо обмисля идеите си и рисува, докато избистри визията си за бижуто, преди да посегне към инструментите. Нилсон създава в действие и новите работи са резултат от експериментаторство в работилницата. Той обяснява: "Винаги правим нещо ново и непрекъснато доразвиваме идеите си взаимно. Понякога дори единият започва една идея, а другият я завършва. И двамата обаче спазваме едни и същи основни принципи". Десет години по-късно бизнесът на OZ Jewel е стабилен, с утвърдени клиенти. Според Тийна лесно е да експериментираш в собствената си работилница. Тийна и Веса сами правят бижутата и затова не робуват на съобразяването с производствени разходи и заложени цели за приходите.

   Бижутата на Аркко и Нилсон винаги съдържат по някой скулптурен елемент или проникновение, което ги отличава от бижутата на колегите им. Както казва Тийна: "Нашите бижута нямат обратна страна или ако имат, тя също трябва да е красива по своему. Механизмите за закопчаване са част от самото бижу и само тогава дизайнът е завършен. Бижуто има собствено съдържание и с него не могат да се правят компромиси. Но то е и много повече: то е част от личността на човека, който го носи".

   Текст: "Това е Финландия"
горе