архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
абонамент
subscription
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
назад
Николай Иванов: изобразително изкуство и музика - неразделно свързани
Дочка Косьова - Гогова
   За Николай Иванов изобразителното изкуство и музиката са неразделно свързани. С музиката живее от детската си възраст и получава добро музикално образование още в къщи. Баща му дълги години е диригент в Държавния музикален театър в София, а дядо му е флейтист. На петгодишна възраст започва да свири на пиано, а на петнадесет - на китара. През 1986 г. завършва специалност "Стенопис" в Художествената академия в София, а няколко години по-късно - през 1991 г., създава музикалната формация "Ом", чието име е първата сричка от мантра - аналог на кратка молитва на древен санскритски език.

   Независимо в коя област твори Николай Иванов прави едно синтетично изкуство, в което се отразява неговата духовна и философска нагласа към света. Самият той казва, че двете изкуства в работата му вървят заедно и чудесно се допълват. Като музикант, композитор и изпълнител той радва публиката не само на концертите, а и на откриванията на своите изложби с кратки музикални пърформанси, които включват негови изпълнения на пиано, флейти, тамбура и перкусии. В голяма част от картините му има усещане за музика и в съзнанието на този, който ги гледа, те зазвучават.

   Художникът има отношение към културните традиции и много умело ги интерпретира в своето изкуство. Те го зареждат и в картините си като структура и като фактура се стреми да се доближи до тях. Смислово натоварва своите творби в тази посока и усеща необходимост в изкуството си да експонира етноелементи в един нов контекст, като запазва дълбоката духовност на традиционното. Това, което преди много години, дори векове е носела живописта като емоция и излъчване, той се стреми да го запази и претвори по нов начин, да го вплете в творбите си, да ги изпълни със съдържание и да открие тяхната драгоценност. За автора в традициите ни в орнаментална посока има невероятни неща.
Той задълбочено изучава и орнамента, и въздействието на цвета. В противовес на съвременното авангардно изкуство с неговата неспособност и безсилие да събуди дълбоки човешки чувства, в абстракциите на Николай Иванов има и емоции, и жизненост и всички елементи в композицията въздействат на сетивността на зрителя. Художникът създава няколко цикъла, в областта на които продължава да работи и днес - "Обкръжение" включва чисто абстрактни неща, в "Ритуални обекти" работите са инспирирани от византийската и балканската ни традиция, a в цикъла "Мандали" представя човека като една Вселена и интерпретира своето пространство като вариант на космичното.

   В работите си художникът включва много декоративни мотиви, геометрични форми, а колоритът е ярък, наситен и звучен. Много силна вибрация създават точките, които присъстват почти във всички негови творби. Вдъхновява се и от изкуството на аборигените и част от работите му са инспирирани от него. Картините на художника и без рамки имат цялостен вид, създаден от декоративните елементи, които завършват произведенията. Той твори и в областта на монументалното изкуство - негови стенописи украсяват вътрешността на църквата "Св. Никола" в Искрец (1986-1987), в църковния храм "Успение Богородично" в с. Владиславци (2003-2006), а витражът "Спирала" (1993) е във фондация "Сорос". В монуненталните си произведения се придържа към две неща - да спази канона и да интерпретира най-високите образци на византийскoто изкуство от XIII - XIV в. Това за него е голямо предизвикателство, защото традицията е важна и отговорността да се обърнеш към нея е голяма.

   От 1990 г. изявите на Николай Иванов и в музикално отношение са значими и оттогава досега той има голям брой концерти у нас и по света и е написал музика за 22 игрални и документални филма, като повечето от тях са с награди. Музиката към документалния филм за Родопите "Търпението на камъка" е включена в диска Филмова музика на света на френската компания М 2 и печели награда на Берлинале през 1998 г. Пише и музиката към филма на режисьорката Иванка Гръбчева "Една калория нежност", а сега подготвя и музика към игралния филм за Й. Йовков "Военен кореспондент" на режисьора Костадин Бонев. Отлични отзиви получава и за музиката към филмите "Тотално объркване" на режисьорката Милена Кънева и "Пътуване в Афганистан" на журналиста Венелин Петков.

   Изключителната активност на Николай Иванов ни представя един невероятен творчески дух, който непрекъснато се стреми към развитие и усъвършенстване. На 5 февруари т. г. художникът откри в галерия "Ракурси" в София своята 33-та самостоятелна изложба, като има и представяния в чужбина - Унгария, Чехия, Хърватска, Испания, Германия. С хора от различни националности от Европа и Азия участва в различни музикални проекти. Произведенията му ни правят съпричастни на неговите търсения и стремежи това, което създава, да вълнува и зарежда зрителя с позитивна енергия.
горе