архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
абонамент
subscription
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
АТЕЛИЕ стр.46, бр.4, година XI, 2004г.
ДЕКОРАТИВНОТО В ИЗКУСТВОТО НА МАРИЯНА РАЙНОВА
ДОЧКА КИСЬОВА-ГОГОВА
   Срещата с изкуството на Марияна Райнова е вълнуваща. Това е среща с деликатен, изтънчен и талантлив творец. Нейното амплоа е художественият текстил. В тази област на декоративното изкуство тя работи от 1981 г., когато завършва Художествената академия в София, специалност "Текстил и мода" при проф. Марин Върбанов. Самият той създава цяла плеяда свои последователи, които издигат нивото на декоративния текстил, изпълват го с нов смисъл и съдържание, придават му елегантност и изящество. Един от тези последователи е Марияна Райнова. Тя създава великолепни произведения в областта на декоративната тъкан, изящни композиции върху коприна и уникални рисувани облекла, както и колажи от цветна хартия, с които напоследък се представя пред публиката. Работата й в толкова много посоки стимулира нейното артистично въображение и тя непрекъснато търси и открива нови форми.
"Видение", 1996, батик,
45/35, естествена коприна
   Веднага след завършване на художественото си образование през 80-те години на XX в., Марияна Райнова започва активно да работи в областта на художествената тъкан. Тя е сред авторите, дали свой принос в развитието на артистичния гоблен у нас. По това време този вид изкуство заема активно място в интериора на представителни сгради с различен характер - опери, театри, резиденции, културни домове, хотели, курортни комплекси. Тогава тя създава творби зa такъв тип обществен интериор: в курортен комплекс "Чайка" - Златни пясъци (1985), в Дома на културата - Нови пазар (1986), в курортен комплекс "Семково" - Рила (1987), и на други места.
"Есен", 1989, пано - авторска техника, 90/70, памучен плат
   В работата си в областта на декоративната тъкан я привличат пастелните и дълбоки тонове и естествените материи - вълна, коприна, козина, юта, коноп. В технологично отношение прави своите произведения както в гладка класическа техника, така и чрез използване на различни структури и фактури, които засилват изразителността на нейните творби. Има и пространствени тъкани, изцяло отделени от стената. Такава е работата й "Пробуждане" (1982), която зa времето си представлява етап в развитието на художествената тъкан у нас. Интересува я абстрактната композиция, затова и работите й са в тази посока. Зa създаването на определено произведение могат да я вдъхновят силни преживявания, желания, чувства. Така през 1990 г. тя създава няколко прекрасни творби, инспирирани от българския фолклор. Присъствието й на събора на Рожен в Родопите й дава силен творчески заряд и стимул зa сътворяването на "Зимна приказка", "Песен", "Случайно-нарочно".
"Песен 3" 1998, колаж, хартия, 70/50
   Подобни емоции я вдъхновявят и за създаването на рисунки върху коприна - декоративно-абстрактни и фигурални композиции в техника батик, в които тя включва и авторски прийоми. Интересуват я проблемите както на тъканта, така и на рисунката. Вдъхновяват я музиката, природата ("На брега"), любими нейни автори. Тя рисува цветя и листа, преоткрива магията на праисторическите скални мотиви. През 2000 г. прави изложба в Ботаническата градина в Берн и включва в нея рисунки с флорални мотиви ("Есен"). До скоро рисува върху коприна с изключително качество, произведена от прадядо й Христак Момерин - основател на първата трикотажна фабрика от началото на миналия век в Габрово.
"Спомен от планината", 1989, 120/90, вълна и коприна
   Марияна Райнова създава и уникални рисувани облекла. Започва да ги прави не толкова като мода, а с едно единствено желание - да рисува. Рисува картината, а след това я монтира в дреха. Така се получават дрехи-картини. При създаването им много внимава да спазва мярката. Рисунките да имат едно деликатно присъствие и да допълват, а не да засенчват човека, който носи това облекло. Не само в България, а и в много страни по света - Чили, Франция, Унгария, Италия, те са част от гардероба на хора, които имат отношение към красивата и уникална дреха. Един индиец купува тридесет и пет броя от тях през 1995 г. Същата година в САЩ художничката прави две изложби - в Хемптън (щат Вирджиния) и в Норуидж (щат Ню Йорк), където заедно с рисунки върху коприна и малки по размер декоративни пана тя показва и рисувани облекла.
"Вълшебна нощ", колаж, 50/50, хартия
   Когато хронологично проследяваме творческите реализации на Марияна Райнова, трябва да споменем и колажите от хартия. Идеята за тях идва от проект за неин пластичен гоблен. Желанието й да направи нещо ново, необичайно, различно, по-малко като размер и не така трудоемко като създаването на един гоблен, я довежда до направата на серия колажи. Осветени от една страна, те изглеждат по един начин, осветени от друга - съвсем различно. С тези си творби тя прави изложба в Женева през 2000 г. Подобни неща няма дори в Париж на Международния салон на колажа, в който Марияна Райнова участва през 2001 г.
горе