архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
абонамент
subscription
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
назад
Приказният свят на Стойчо Желев
Дочка Кисьова-Гогова


   Голяма част от изкуството на Стойчо Желев се докосва до един приказен свят. Още докато следва в Художествената академия в София, той живее в света на приказките, повестите и романите за деца и юноши, които по това време започва да илюстрира. Докато учи илюстрация и графика при професорите Петър Чуклев и Евтим Томов, така се увлича от илюстрацията, че в продължение на близо две десетилетия до началото на 90-те години на XX в. илюстрира повече от 30 книги и прави графичното оформление на над 300 корици. След завършване на академичното си образование през периода 1979-1980 г. работи и като художник в киното, като прави фасадни плакати за филми. И двете години на изложбите, организирани за художниците от киното, печели престижните трета и втора награди от СБХ. Оттогава участва в колективни художествени изложби и има няколко самостоятелни изяви у нас.

   Дълги години работи като художник в редакциите на различни издателства - "Отечество", "Български писател", "Народна младеж", "Музика" и др., като създава повече от 1500 илюстрации предимно за детско-юношеска литература. Сред илюстрираните от него книги са "Пътят" на Мигел Делибес, "Орфеида" на Павел Павлов, "Златната петорка" на Паулина Станчева, "Сребърният герб" на Корней Чуковски, както и други от български, полски, естонски, руски и испански автори. Характерни за повечето книги са илюстрациите на цяла страница, канцовките в края на отделните глави или разкази, както и титулите, като в една книга обикновено включва около 10-15 илюстрации. Разбира се, има и такива, в които илюстрациите са над 70, например "Разкази за старата дъбрава" от Константин Терзиев.

   С настъпването на демокрацията, както при повечето творци, неговият живот се променя и в личен, и в творчески план. Стойчо Желев започва да се занимава с рутинна работа, в която има много по-малко творчество. Повече от дванадесет години работи като художник за оформление на информационни материали към ХЕИ. В свободното си време и за удоволствие прави графика. Негови графични творби са притежание на Националната художествена галерия, Софийската градска художествена галерия, както и на частни колекции в България и чужбина. Литографията е техниката, която най-много го привлича, но работи и офорт, и суха игла. Силен е във фигуралната композиция и го интересува контрастът между доброто и злото, красивото и грозното, светлото и тъмното, а също и нюансите между тях, защото не всичко в живота е черно-бяло ("Мигновения", "Началото"). Традиционният, а и съвременният поглед към нещата, както и хармонията в старата архитектура, са теми, които го впечатляват, и той с желание се занимава с тях. ("Пейзаж от Пловдив", "Старият Пловдив"). Художникът се увлича особено от перспективата (линеарна и въздушна) още от Академията, когато изпълнява задачите на повечето си колеги, поставяни от проф. Петър Чуховски, и прави любопитни неща (например перспектива в перспективата). Овладял до съвършенство графичния изказ, той е майстор на щриха. От творбите му, независимо дали са илюстрации или графични произведения, оставаме с впечатлението, че са създадени на един дъх. Лекотата в изграждането и едновременно с това дълбочината и силата в съдържателна посока придават на изкуството му очарование. Стойчо Желев е силен в детайла. Той му обръща внимание не само за да открие някои съществени особености в характерите на своите герои, но и за да насити с повече възприятия темите, които пресъздава.

   От една година Стойчо Желев прави живопис, като се връща към нея от времето на следването си. Преди години е работел и със сух пастел, но сега предпочита маслените бои. Допадат му жанровете пейзаж и натюрморт, като в момента е завладян от темата за цветята. Рисува най-различни цветя във вази и показва богатството и разнообразието на природата. Тези негови живописни творби имат ярък декоративен характер. Те се отличават със силен колоритен усет, като и тук художникът обръща специално внимание на детайлите, за да покаже на зрителя красотата и многообразието. Той има намерение в скоро време да премине от натюрморта към пейзажа, като направи преход от цветята към архитектурните елементи. Иска да включи специална перспектива, която да грабва от пръв поглед, да акцентира на пейзажа и да се получи нещо фантастично.

   Изключителният професионалист и естет Стойчо Желев винаги насища и с мисли, и с чувство това, което прави в своето изкуство. Затова то е силно, завладяващо и искрено.
горе