архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
абонамент
subscription
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
назад
Красимир Бекяров: Връзката между метал и керамика
Дочка Кисьова-Гогова
   Kрасимир Бекяров е от онези художници, които търсят извора на своето вдъхновение назад, в хилядолетната култура на България и други страни по света. Той е от малкото завършили специалност керамика в Националната художествена акадмия в София, които продължават да вървят по своя творчески път в тази област. От класа на проф. Красимир Джидров, при когото той учи, само няколко души се занимават днес с керамика.

   Още в дипломната си работа с наименование "Притежаващи-притежавани" влага философски смисъл и търси в тази посока и в следващите си произведения. Наскоро се завръща от Индия и това негово пътуване е продиктувано от любовта му към източната философия и желанието му да се докосне до едно място с многовековни културни традиции.

   Творческото развитие на Красимир Бекяров започва още през 1994 г., когато в Есенния салон на живописта в София, организиран от СБХ, е включен като най-младия участник. Оттогава досега пристрастията му към живописта и рисунката се изразяват както в живописни изложби (през 2000 г. в родния му град), така и в използването на керамичния материал за основа, върху която художникът разкрива своите живописни идеи. Участва в пленери по керамика и колективни керамични изложби в България и в чужбина. Има и самостоятелни изяви в областта на керамиката.

   За Красимир Бекяров 2000 г. е много успешна. Тогава наред с изложбите, които открива, печели и награди за активната си творческа работа (голяма награда на СБХ от Националната традиционна изложба за керамика "Св. Спиридон", награда от конкурс на Министерския съвет за изработване на стенно пано на тема "Българската национална идентичност в европейския ни път", връчена лично от премиера на Република България).

   В развитието си като творец Красимир Бекяров минава през различни етапи. В началото прави неща, в които съчетава древната традиция със съвременността и включва мотиви от Плиска, Преслав, Мадара, поречието на река Чернелка (близо до Плевен). Използва и силата на цветовете посредством възможностите на глазурите и ангобите. В голяма част от неговите произведения колоритните съчетания са изградени с вроден усет за цвят. В някои от работите можем да видим влечението му към геометрични форми, пресичане на хоризонтали и вертикали.

   Основен за Красимир Бекяров материал е бялата глина, по-скоро полупорцелан или фин шамот. Умело съчетава също така керамика с различни материали. Много естетска и експресивна за него е връзката между метал и керамика. Съчетанието между тези две противоположни материи - меката - керамиката, и твърдата - металa, е много привлекателно за автора. Той използва метални детайли, които имат някаква техническа функция - винтове, шпилки, винкели, болтове, което е провокация и към самия него.

   Макар че за художника да отговори на потребителския вкус не е най-важното, той се опитва да се съобрази с това предизвикателство. Така продължава по посока минимал арт, като изчиства от детайли и предава максимална лаконичност на творбите си.
Създава произведения, които въздействат с пропорциите и с чисто геометричните си форми. Стреми се да подчертае и да наблегне най-вече на формалните търсения. Напоследък съчетава минималистичното с прийомите на живописта и графиката. Целта е да създаде творби ярки и силни като естетика, в които и цветът има значение.

   За минималистичния стил в архитектурата са характерни минималният декор и стремеж към композиционнна цялост. Творбите на художника се вписват чудесно в подобен интериор, към който сега се ориентират много хора. Произведенията на Красимир Бекяров имат своите достойнства, които ги правят търсени и желани за тези, които ценят керамичното изкуство.



горе