архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
КУЛТУРА стр.47, бр.5, година XV, 2008г.
Класическата музика: Мост между България и Ирландия
Представяме ви един успешен пример за културно сътрудничество между двете страни, членки на Европейския съюз, който се основава както на съществуващите възможности, така и на съдействието на институциите и личната инициатива на участниците.



   Поради исторически и културни причини Дъблин доскоро беше единствената европейска столица, която имаше само Национален радиосимфоничен оркестър (RTE National Symphony Orchestra), но преди възстановяването на Дъблинската филхармония нямаше филхармоничен оркестър. По този начин Ирландия страдаше от липса на представителност в областта на симфоничната музика където и да е по света - Националният радиосимфоничен оркестър е ангажиран с редовния концертен сезон и не може да пътува в чужбина, както и да поема допълнителни концерти извън своя сезон. От такива изяви редовно има нужда както в Дъблин, така и на други места в Ирландия.

   Дъблинската филхармония съществува като оркестър през XIX и XX в., но преди Втората световна война престава да функционира поради икономически трудности. През 1997 г. Дерек Глийсън -ирландски диригент и композитор - предприема юридически стъпки да легализира името Дъблинска филхармония. През същата година е организиран първият концерт на възобновения оркестър на фестивала в Килкени, Ирландия. Концертът се провежда в прекрасната норманска катедрала "Saint Canicis", построена през X в. В периода 1997-2008 г. Дъблинската филхармония се изявява основно като записен оркестър. Професионализмът на музикантите от оркестъра е оценен високо от много композитори, диригенти и солисти и те записват компактдискове и музика към филми с оркестъра. Между всички имена изпъкват композиторите Патрик Касиди ("Coriolan suite"), Дон Рай ("Homestead dances", "Family portret"), Джон Калифра и мн. др.

   Сътрудничеството между Дъблинската филхармония и Филхармония Булгарика започва с персоналните контакти между двамата диригенти - Дерек Глийсън и Валери Вачев. Първоначално те се срещат в Чехия и бързо установяват, че имат сходни творчески и мениджърски възгледи.

   Филхармония Булгарика е българският партньор на Дъблинската филхармония и има за основна дейност записи на филмова музика, участия във фестивали и международни проекти, както и организиране и провеждане на международни турнета.

   Дейността на двата оркестъра обаче се различава от стандартните представи за филхармония. Когато стане дума за класическа музика, обикновено повечето хора си представят опера или концертна зала. Всъщност те пропускат едно много значимо приложение на симфоничния оркестър - записването на озвучаване за филми. Докато гледаме поредния високобюджетен филм, в повечето случаи въобще не забелязваме музиката, която звучи като съпровод на действието, но можем да се уверим каква е нейната функция, ако спрем звука на филм със субтитри. На практика голяма част от тази музика е записана с участието на симфоничен оркестър.

   Разширяването на географията на правенето на филми, стремежът на режисьори, продуценти и композитори да използват все повече симфоничен оркестър във филмовата музика, както и възможността това да се осъществи на по-добра цена, довеждат много чуждестранни музиканти в България. Чрез сътрудничеството си двете музикални институции в България и Ирландия -Филхармония Булгарика и Дъблинската филхармония, се стремят да бъдат част от решението на тези проблеми.

   След първите съвместни проекти Дерек Глийсън бързо оценява големия потенциал на българските музиканти и предлага своята помощ чрез обширните контакти, които той има във филмовите среди в Америка. Тъй като живее не само в Дъблин, но в Лос Анджелис, той подпомага осигуряването на договори за записи и концерти за Филхармония Булгарика. Композиторите, диригентите и продуцентите, които идват да работят в България, оценяват професионализма на българските музиканти, спокойната работна атмосфера, доброто ниво на техническо оборудване в студиата и професионалното и човешко гостоприемство, което намират в София.

   По този начин са реализирани много записи на музика за филми и компактдискове с участието на ирландски диригенти, солисти и композитори. Ето някои от тези проекти: Дон Рей -Концерт за пиано и оркестър, диригент Дерек Глийсън, солист Конор О'Линехан; Патрик Касиди - Меса, диригент Дерек Глийсън, Дворжак - 9-та симфония, (DVD) отново под неговата палка, студийни записи на пиеси на композиторите Мик Кайли, Едел Грифит и Антонио Кафоло. Като резултат от участието си в един от проектите в България Антонио Кафоло ще свири като солист в залата на Берлинската филхармония.

   В много от звукозаписите участва като тонрежисьор и Деби Смит -тя вече има изградено име в родината си и все повече се утвърждава и на международна сцена.

   Музикалното сътрудничество между двете държави се развива и разширява - след първоначалния контакт на Глийсън като диригент идват и нови покани към други ирландски солисти и композитори и за концертни изяви -Конор О'Линехан, Антонио Кафало, Мик Кайли и др. Географията на съвместните изяви се разширява на първо място с редовните концерти с Врачанската филхармония, където Валери Вачев е главен диригент, а по-късно и с оркестрите в София, Бургас и Пловдив. Комбинирането на добрите възможности за концерти в България с оригиналната музика и изпълнителска практика на ирландските музиканти допринася за активизирането на творческите контакти между двете страни.

   По-високо ниво на сътрудничество се установява с една нова възможност за голямо и много представително концертно турне. През 2006 г. се появява сериозен шанс оркестърът да представи Ирландия по света чрез контракт с една от най-големите импресарски агенции в света - Columbia ArtistManagement Inc. Подписаният договор е за 48 концерта на Дъблинската филхармония в цяла Америка в началото на 2009 г.

   Както и в някои предишни проекти, така и в този има значимо участие на български музиканти в оркестъра на Дъблинската филхармония. Това е възприета международна практика - във всички големи оркестри в Западна Европа и Америка голяма част от музикантите са от друга националност. Допълнителни фактори за това са, от една страна, качеството на българските оркестранти, а от друга страна, за музикантите в Ирландия продължителното отсъствие от страната типично за концертните турнета е почти невъзможно. Участието на български музиканти се превръща във важен фактор, особено при задгранични пътувания. Така при това голямо концертно турне -70 дни в повече от 50 от най-големите градове на САЩ и 48 концерта, българските музиканти ще вземат активно участие в концертното турне на Дъблинската филхармония като едно по-добро ниво на съвместна работа.

   Бъдещите съвместни проекти предвиждат нови записи през 2009-2010 г., както и нови концертни турнета в Европа, САЩ и Латинска Америка.
горе