архив
 arhive
 | 
 | 
за нас
about us
 | 
 | 
за контакт
contact
 | 
 | 
литарт
litart
 | 
 | 
ателие
atelier
 | 
 | 
фотоателие
fotoatelier
|
|   
търсене
АРТ стр.41, бр.4, година XIV, 2007г.
От дървените обувки до Ван Гог
Елица Димова
Амстердам държи първенство с най-много изложбена площ на квадратен метър в света. От по-обикновено звучащия музей на театъра до този на марихуаната са сред забележителностите на града. 141 художествени галерии и 42 музея са културно наследство, което е основа на туристическата индустрия днес.

Холандските мелници също са част от атракциите на Нидерландия, заедно с музЕите на плаващата къща, на восъчните фигури и дори на бирата "Хайнекен".


   Несъмнено една от забележителностите на Амстердам е площадът "Dam", където се намира 22-метровият обелиск на Националния паметник, посветен на загиналите през Втората световна война. Църквата "Westerkerk", къщата и статуята на Ана Франк, кулата на Muntplein са само част от интересните забележителности на града. Не на последно място са Музеят на Ван Гог и Домът на Рембранд.

Музеят на Ван Гог ("Van Gogh Museum")

е открит през 1973 г. и съдържа колекция от платна, завещани от холандския художник Винсент ван Гог на брат му Тео. Вътре се съхраняват повечето творби на едноименния майстор - 200 картини, 500 рисунки и 700 писма. Внимание заслужават първата голяма картина на твореца - "Селяни ядат картофи" от 1885 г., "Слънчогледите" от 1889 г., "Жълтата къща в Арл". Музеят излага и платна на съвременници на Ван Гог, като Анри де Тулуз Лотрек и Пол Гоген.

Кралският Музей (Rijksmuseum)

е най-големият и най-известният музей в Нидерландия. Той има впечатляваща колекция, датираща от XV до XIX в., включваща произведения на холандските майстори Рембранд, Франс Халс, Вермеер, както и забележителна експозиция от скулптури. Там се съхраняват световноизвестните творби "Нощна стража" от 1642 г. на Рембранд и "Прислужничката" от 1658 г. на Вермеер. "Райксмузеум" показва и пъстрата палитра на холандската живопис от XVII в., но в центъра остава Рембранд. Посетителят е насочен към прочутата "Нощна стража". Темата в тази зала продължава със сходна по дата и по размери творба, която представлява групов портрет на военни, рисувани от Франц Халс и завършени от Питър Kорнелиус. Една от страничните стени на залата показва само стройна редица от алебарди и копия от същия век. В контраст е единствената малка картина, срещуположна на оръжията. Тя е копие на "Нощна стража", правена по поръчка на капитана на стрелково дружество скоро след създаването на картината.

   В основната зала е голямата, също прославена творба на Рембранд с портрета на групово изобразените членове на сукнарското сдружение от тогавашния Амстердам. Посетителят може да отдъхва в удобни канапета с джобове, в които са пъхнати пояснения за картината. Мнозина предпочитат гласа на водача от слушалките. Много щандове с най-разнообразни стоки, свързани с Рембранд, посрещат и изпращат посетителите. От малките картички, през разнообразни издания и кичови сувенири до рамкирани копия от графики на Рембранд и качествени репродукции на картините му.

Домът на Рембранд ("Rembrandthuis")

в Амстердам представлява малка триетажна, но достолепна сграда, в центъра на холандската столица, оградена от великолепно поддържани островърхи, разноцветни стари къщи. А срещу нея самотно стърчи нугледна тъмна къща, която по ирония на съдбата насочва посетителите към Рембранд с датата на входа си - 1606 г., която е и рождена за твореца. Домът на художника отразява точно вътрешния свят на прочутия майстор. Могат да бъдат разгледани ателието, гостната за посетители, кухнята, помещението за учениците му с 2 железни печки. А на последния етаж са колекциите от старинни книги, оръжия, ризници, далечна отвъдокеанска керамика, миди, охлюви и части от палеонтологични находки. Всички те са били добра илюстрация, приложена в картините на Рембранд. В една малка стая може да се види графичното ателие с малка преса, разнообразни инструменти и кутийки, висящи като пране на връвчица мокри отпечатъци, като кратка демонстрация за отпечатване на гравюра от запазените медни плочи на майстора.

   На площад "Рембранд" в Амстердам е разположена особена забележителност, свързана с художника - бронзова скулптурна група по картината "Нощна стража". Точно, с много подробности са възпроизведени в естествена големина стрелците, офицерът, знаменосецът, момичето с петела и др. Всички те са на плочите на площада, без какъвто и да е пиедестал. Така туристите могат да се снимат в най-разнообразни пози и да станат част от великата творба.

Кралският дворец ("Koninklijk Paleis")

е друга интересна забележителност на Амстердам. Построен през 1648 г., той се счита за една от най-значимите културно-исторически забележителности на града от XVII в. Той фокусира вниманието към централния площад "Дам" в сърцето на града. От 1808 до 1813 г. дворецът е бил дом на крал Луи Наполеон, брат на Наполеон Бонапарт. Kолекцията вътре представя мебелната мода, скулптури, часовници и полилеи от XVIII и XIX в.

NeMo - най-големият научен център в Холандия

   Проектиран от италианския архитект Ренцо Пиано, автор и на център "Помпиду" в Париж, музеят има формата на огромен зелен кораб, закотвен край Амстердам. Подходящ за деца от 5 до 105 години, това е може би единственият музей в света, където е позволено всичко да се пипне.

Прочутият квартал на "Червените фенери"

се намира съвсем близо до централния площад "Дам". Голям интерес предизвиква и Музеят на секса, който е посещаван ежегодно от милиони туристи.

Хага

   Нидерландия е една от малкото държави в света, където седалището на правителството не е в най-големия град, обикновено столица на страната. Амстердам е всепризнатият център на Нидерландия, с атмосфера и самочувствие за това, но правителството и кралското семейство са в Хага - град-резиденция, голям, но спокоен мегаполис на брега на морето.

   Когато човек днес се разхожда не само в старата част - сърцето на града, но и по съвсем модерните широки булеварди, трудно би могъл да си представи, че по време на оживена търговия и развиваща се индустрия в близкоразположените градове Лейден, Гауда, Делфт и, разбира се, Амстердам, Хага е била просто едно село. До ХVI в. Хага е едно от най-богатите села на Европа.

   Холандският граф Вилхелм II избира това село за добър изходен пункт при лов в обширните гори наоколо и построява замък. Синът му Флорис V допълва комплекса с Рицарската зала, построена през 1280 г., за организиране на дворцови празненства. Сега те се намират в центъра на вътрешния двор - място много известно и с голямо политическо значение за страната, защото там е седалището на правителството. Откриването на сесиите на Холандския парламент през септември всяка година става със зрелищно пристигане на кралицата в златна каляска (по стара традиция на холандските дворцови ритуали), за да произнесе в Рицарската зала тронното си слово.

   Най-старата част на замъка е построена в романски стил. Там е отсядал Вилхелм II. Рицарската зала е оградена от две тесни и високи кули с дървени облицовки на покривите.

   Вътрешният двор е една от най-посещаваните забележителности на Хага, въпреки че градът предлага и петнадесетина музея, които биха били достатъчно изпитание за познанията ни по история и изобразително изкуство.

   Едва през ХVII в. Хага започва осезателно да променя облика си. В центъра се появяват големи къщи в ренесансов и бароков стил. По време на френското господство Амстердам е седалище на правителството, но през 1814 г. Хага е избрана за кралска резиденция.

   Във вътрешния двор се намира домът на граф Морис, строен през 1633 г., в който може да се види кралската колекция от шедьоври на живописта от ХVII в. Дворецът пази разкошни платна на Рембранд (два автопортрета, първия му групов портрет "Урок по анатомия на д-р Тулп", както и "Сузана в банята", "Симеон в параклиса"). Другият голям художник, представен с три творби (от всичките седем, които са в Холандия), е Вермеер.

   Приземният етаж е отреден за чужди майстори - фламандците Рубенс и Йорданс, немците Холбайн и Kранах.

   След смъртта на Морис идва неговият по-малък брат Фридрих Хенрих, син на Вилхелм Орански и четвъртата му жена, при който влиянието на френската култура (по майчина линия) се отразява и върху вкуса и интересите му. През 1640 г. той построява дворец за жена си близо до Хага в хагската гора, наречен "Хойс тен Бош" (дом в гората). След неговата смърт тя отделя една зала от двореца и поръчва десет художници, които да я стенописват в негова памет. Повечето от тях са фламандци, от които и един ученик на Рубенс.

   Залата "Орански" е богатство от сложни, алегорични композиции, преливащи се една в друга, в пълен синхрон с архитектурното оформление. Сега е трудно да се каже дали сводовете и стените са пригаждани спрямо картините, или картините са проектирани спрямо мястото и пространството.

   Фридрих Хенрих нарежда да построят за майка му френски дворец в разкошен обширен парк. Сега този дворец е работната резиденция на холандската кралица. Секретариатът на кралското семейство е настанен в дворец, украсен в стил Людовик ХVI, намиращ се близо до Кралската библиотека. Оттам тръгва и златната каляска, за да се отправи към Рицарската зала за официалните церемонии.

От музеите в Хага

си заслужава да се посети общинският музей, който разполага с богата колекция от делфтска керамика, по която може да се проследи как тя се е развивала през вековете, италианско стъкло, китайски порцелан. Специален отдел представя музикални инструменти. Много обширна е Художествената галерия - модерно изкуство от ХХ в., от известни и не дотам известни нам автори, които провокират представите ни за новаторски виждания и чувството ни за традиция и приемственост. Сред авторите са и представители на Хагската школа.

   Споменавайки за Хагската школа, не може да не отбележим и Музея на Х. В. Месдаг - художник от тази школа, основател на галерията, представяща предимно творби на негови съвременници. За нас той е почти непознат - достатъчен повод, за да се запознаем с този интересен творец и школата в Хага, където има идеална възможност за това.

   Най-известното произведение на Месдаг е "Панорамата", създадена през 1881 г. Той е автор на идеята и на голяма част от изпълнението, станало общо дело на него, жена му и няколко художници от Хагската школа. Замисълът и неговата реализация са впечатляващи - панорамата е дълга 120 м, висока 14 м и представлява гигантски морски пейзаж, рисуван от близкото рибарско село Схевенинген.

   На Хагския площад със статуята на Вилхелм Орански се намира сградата на Министерството на външните работи, построена през ХVIII в., чийто фронтон в стил Людовик ХIV е украсен с герба на Амстердам, защото преди е служила за жилище на амстердамските депутати. И други министерства са заели сгради от ХVIII или ХIХ в. или дворци (на отбраната, правосъдието, финансите). Kралската библиотека също е в подобаваща на името и впечатляваща с мащабите и осанката си сграда. Kралският театър също е настанен в бивш дворец от ХVIII в.

   Хага предлага експозиция на открито по улиците си на различни архитектурни стилове. Дори и търговските улици в някои от кварталите са със сгради от миналия век с историческа стойност.

Музей на дървените обувки в Елде

   Всеки в кралството знае за дървените обувки и как те изглеждат. В миналото това е било атрибут на селския живот, но и днес той е не по-малко популярен. Почти всеки холандец има по един чифт дървени обувки. Майсторите на този традиционен продукт днес ги изработват в различни цветове, с различна декорация и в разнообразни модели. Те са част от националната атракция и културна принадлежност на холандците. Музеят "Gebr. Wietzes" (Братя Вицес) в град Елде е създаден през 1990 г. и представя богата колекция от дървени обувки. Името си музеят носи на братята Ейсо (1916 - 1977) и Егбърт Вицес (1925 - 1988), прочути майстори. Те били известни с майсторлъка си не само на обувки за всекидневна употреба, но и за всякакъв вид случаи. Егбърт Вицес започнал да колекционира разнообразни модели. Неговата колекция показва употребата на дървени обувки по целия свят. В музея има екземпляри, подобни на прости дървени сандали до популярните съвременни холандски модели. Kато експонати могат да се видят и машините, и аксесоарите, необходими за изработването на дървените обувки, включително германски, френски и холандски машини от 1920 г.
горе