|
|
ТРАДИЦИИ |
стр.46, бр.5, година X, 2003г. |
|
|
БЪЛГАРСКОТО В НАКИТИТЕ НА АНГЕЛ АНДОНОВ |
|
|
Дочка Кисьова-Гогова |
|
Изкуството на накита винаги ще има своите почитатели, накитите на Ангел Андонов също. Те съчетават в себе си изящество, прецизност и оригиналност.
При завършване на художественото си образование той умело овладява кованата мед и филиграна, но класическото изпълнение на тези техники не го удовлетворява и насочва вниманието си към осъвременяването им. Художникът създава своите произведения с много любов. Връзката между старинните накити и по-съвременното търсене е характерна за работите му. Те са близки до традиционното усещане за орнаментика и форма. С годините авторът ги прави все по-масивни, обемни, по-плътни и тежки. За него е важно да се долавя генът на българското, като в повечето му творби откриваме елементи, близки до традиционния български накит - и като пластика, и като технология. Често срещаме висулките, а в чисто техническа посока характерни особености в начина на закопчаване, както и прийоми от кованата мед и занаята златарство.
При Ангел Андонов творческото начало е силно и в този смисъл работите му не са повторение на стари образци. Развивайки елементи от накитите, наследени от миналото, той много често включва един типично български символ розата, която стилизира и вмъква в гривни, пръстени, колиета, брошки, обеци. Някои от бижутата са подчинени във формално отношение на женската фигура и тяло, като части от нея са включени предимно в колиетата. Понякога авторът е разточителен в орнаментиката и се увлича в желанието си тя да е по-богата.
Стилизирани клонки, листа и изобилие от различни по големина кръгли форми и топчета, които олицетворяват богатство и плодородие, допълват в пластично отношение работите. Впечатлението от тях се засилва от камъните, които художникът използва скъпоценни и полускъпоценни с висока проба.
Създаден от природата, камъкът вдъхва живот на накитите и те сякаш оживяват. Ангел Андонов не работи със синтетични, а използва само естествени камъни, което засилва излъчването на творенията му. Тези камъни са с необичайни форми и цветове. Чрез тях той търси и открива многообразието на използваните от него скъпи материали сребро и злато. Различни на цвят (от млечнобяло до черно, от бледорозово до виненочервено, от небесносиньо до тюркоазено), камъните обогатяват и формата, и усещането за нея, даряват я с изтънченост и красота. Художникът създава впечатляващи произведения на ювелирното изкуство с камъни в цветове, сътворени от природата в различни кътчета на света - черни перли от Ямайка, аметисти от Боливия, мексикански, австралийски, чилийски опали, смарагди, берили, гранати, цитрини, нефрити, карнеоли... .
Понякога авторът включва и принципа на противопоставянето, за да подсили естетическото въздействие. Съпоставя камъните и в цветово, и в технологично отношение, както е в колието “Ден и нощ”, където е използван много рядко срещаният перуански опал, който символизира деня, а лунният камък нощта. На места гладкият, блестящ релеф контрастира на матовия.
В творческата му биография могат да се причислят повече от 200 модела на бижута, създадени от него и внедрени в производство през 80-те години на ХХ в. Повече от петнадесет години той е член на Съюза на българските художници. През 1983 г. започва своите самостоятелни изяви и участия в национални изложби на декоративните изкуства, както и в международни експозиции в Прага, Яблонец, Москва, Виена, Амстердам, Варшава, Ерфурт. На два пъти печели втора награда и дипломи. Накити от Ангел Андонов са притежание на Националната галерия за декоративно-приложни изкуства в София и Художествената галерия “Жорж Папазов” в Ямбол.
През последните години особено ползотворно се оказва творческото сътрудничество и житейската близост с Красимира Сиклунова, която преди време изучава тайните и съвършенството на ювелирното изкуство при художника, а днес работи наравно с него, дава и разработва интересни творчески идеи.
|
|
горе |
|
|
|
|