|
|
АРТ |
стр.49, бр.4, година XIV, 2007г. |
|
|
Свят на красота и наслада |
|
|
|
|
Миналия март Nederlands Dans Theater (Недерландс Данс Театър) буквално взриви Зала 1 на Националния дворец на културата с представление в три части, носещи вдъхновяващите имена "Восъчни криле", "Катран и пера" и "Говори за себе си".
Творбите, дело на Иржи Килиян и Лайтфут/Леон, докоснаха душите и сетивата на българските любители на танца и превърнаха вечерта в най-запомнящото се събитие от софийския културен календар за сезона. Удоволствието да го видим ни бе предоставено от Посолството на Кралство Нидерландия в София в рамките на програмата "България-Нидерландия: културни празници 2007" по повод членството на България в ЕС.
За тези, които никога не са чували за Недерландс Данс Театър и не са сред любителите на модерния танц, ще спомена, че Недерландс Данс Театър става водеща танцова трупа на световно ниво още от създаването си през 1959 г. Въпреки, че всичките й танцьори са преминали през класическата школа, Недерландс Данс Театър представя модерен танц на най-високо международно ниво.
Артистичният директор Андерс Хелстрьом съставя програми, съчетаващи перлите от репертоара на трупата - хореографиите на Иржи Килиан и Лайтфут/Леон, работещи ексклузивно за компанията, с нови творби на утвърдени хореографи или изгряващи таланти. Всички те олицетворяват един свят на красота и анимация в танцовия театър "Лусент" в Хага. Свят на танца, носещ новаторство и вдъхновение, където намират място и приключенията и рискът. Заради международната ориентация и универсалния език на танца, Недерландс Данс Театър е популярен гост на всички големи световни сцени. Трупата пътува навсякъде по света, от Хага до Ню Йорк и от Токио до Рио де Жанейро. Недерландс Данс Театър редовно придружава кралица Беатрикс или министър-председателя на Кралство Нидерландия по време на държавните им визити.
Представлението започна с впечатляващ драматичен образ над сцената: голо дърво, с корона, обърната към земята и корени, стърчащи във въздуха. Около него разсеяната светлина очертава огромен кръг. Танцьорите, във впити черни костюми, изникват от тъмния фон само за да бъдат погълнати отново от него. Премиерата на ВОСЪЧНИ КРИЛЕ е поставена през януари 1997 г. и бележи огромен успех. В заглавието Килиан визира Икарус, който е решен да лети толкова високо, че слънцето разтопява восъка в крилете му. Този мит е изобразен в известната картина на Брьогел "Пейзаж от падането на Икарус". Иржи Килиан е успял да създаде творба с неотразима красота и експресивност. "Килиан прави чудеса с движенията - те са непредвидими, никога не изглеждат пресилени, а в същото време са толкова завършени, че окото едва успява да проследи всичко онова, което се случва." НРС Ханделсблат
"Това, което Пол Лайтфут и Сол Леон създават заедно, работейки за Недерландс Данс Театър е език на танца: като че ли "говорят" танца, "пишат" танца, "произнасят" танца с изразните средства на езика, които този път включват крака,стъпала, ръце и цялото тяло. Те изграждат детайлни и сложни движения, преминаващи много бързо на всеки крайник на всеки танцьор и изпъкват на фона на семплите костюми, простите декори и интригуващата минималистична музика. Без този очевиден баланс, свръхизобилието би замаяло главата ви", написа НРС Ханделсблат в статия през 2005 г.
Публиката, която видя ГОВОРИ ЗА СЕБЕ СИ лесно би разбрала цитата от холандския ежедневник. Тя остана без дъх от тази неповторима творба, в която на сцената на националния дворец бе възпроизведен истински дъжд. Чуваха се възклицания като "Невероятно, това на сцената е вода!", "Не може да бъде!", "Виж мокрите им тела!". Дъждът започна да вали бавно, почти незабележимо, докато накрая се превърна във водна завеса под звуците на "Изкуството на фугата" на Й.С. Бах. В запленяващия сценичен дизайн от дим и дъжд, неспирни движения се контрираха от застинали пози, докато осемте танцьора представяха серия от дуети и соло.
Когато става дума за интригуващи театрални ефекти Пол Лайтфут и Сол Леон имат забележителна репутация. Въртящата се стена в "Устойчив като къща", вълнообразната копринена завеса в "Изпращане с песни" и кървавочервеният килим в "Подлежи на промяна" се живи примери за това. Още през 1999 г. те използват хващащи окото театрални ефекти за хореографията на "Говори за себе си", но с по-мек и прикрит тон. Пол Лайтфут (Кингсли, Чешир, Северна Англия) и Сол Леон (Кордоба, Испания) се запознават като танцьори в Недерландс Данс Театър I през 1987 г. Двамата са танцували в много произведения на хореографи като Иржи Килиан и Ханс ван Манен. От началото на съвместната им работа през 1991 те са създали около тридесет балета за трите състава на Недерландс Данс Театър. Наскоро бяха наградени с "Хералдическия архангел" на Международния фестивал в Единбург и холандския "Лебед" за най-добра танцова продукция на 2006 (за "Застреляй луната").
...Огромен черен роял, висок 10 м, и повече, малка японка, облечена в черно импровизира на него, танцьори в тъмни костюми... За своята последна творба КАТРАН И ПЕРА Иржи Килиан си сътрудничи с пианистката Томоко Мукаяма. Тя импровизира част 2-ра от произведението на Моцарт: Концерт за пиано № 9 "Le Jeunehomme". Шестимата танцьори също са поканени да импровизират, повече отколкото в по-ранните творби на Килиан. В този сериозен балет, техният танц се носи на границата на съзнателното и подсъзнателното, между бял и черен свят.
Когато преди 5 години Килиан предава поста на артистичен директор, той в никакъв случай не цели намаляване ангажиментите си към Недерландс Данс Театър. Това се потвърждава от поредицата нови творби, които през последните години създава за компанията. Впечатляващите балети до един демонстрират че, като никой друг, Килиан е способен да преоткрива себе си, да продължава да поема нови насоки в работата си и отново и отново да вдъхновява танцьорите си. И въпреки, че настроението в последните му балети е осезаемо различно от по-ранните му творби, в тях безпогрешно се разпознава естетичността на Килиан.
|
|
Текстът е подготвен от Културния отдел на Посолството на Кралство Нидерландия |
|
горе |
|
|
|
|