|
|
АРТ |
стр.35, бр.6, година IX, 2002г. |
|
|
“OБИТАЛИЩЕ” - ПОСЛАНИЕТО НА ПАВЕЛ КОЙЧЕВ |
|
|
Дочка КИСЬОВА - ГОГОВА |
|
|
“Бягащ мъж”, бронз
|
Днес художникът у нас избира материала, от който да създаде своето произведение и техниката, в която да го направи без притеснения, че ще бъде извън каноните и даденостите на съществуващите академични норми.
Скулпторът Павел Койчев създава своята творба "Обиталище" от дърво и говежда тор. Това е пластика от материали и техника, които никой в света не използва. Произведението е в съавторство с архитект Бойко Кадинов.
Идеята за него назрява още през 1995 година, когато на откритото пространство зад НДК авторът показва девет пластики, близки като материал до тази, която излага на "Европалия" в Брюксел. През 1999 година Павел Койчев пребивава в Ню Йорк по линия на две американски фондации. Там замисля "Обиталище", като прави десетина проекта с конструкция от пръчки и восък. Действителната работа представлява увеличение на проекта седем-осем пъти.
Миналата година през есента тя се появява на площада пред Президентството в София и несъмнено предизвиква любопитството на столичани.
|
“Обиталище”, автори Павел Койчев и арх. Бойко Кадиниoв
|
То е избрано от белгийска страна и се представя на фестивала в столицата на Белгия. Домакините се спират и на мястото, където да бъде експонирано - пред катедралата "Нотр Дам дьо ла Шапель" в центъра на Брюксел.
Основната пластична идея на авторите е това да е скулптура, в която да се влиза, но да не е архитектурно произведение. Да е работа, която граничи и с пластиката, и с архитектурата. Всъщност то представлява една много солидна конструкция с размери 6х10 метра, като първоначалната идея е да бъде поставена на четири пилона над вода. Невъзможността да се осъществи този замисъл води до използването на неръждавейна стомана за основа, която да отразява творбата, хваната за метални въжета над нея. Има два отвора, през които се влиза по стълби от две противоположни посоки. Тежестта се поема от стълбите, а илюзията е, че виси на въжета от четири страни. От чисто конструктивна гледна точка входът и изходът са един срещу друг. Получава се въздушно течение и чрез други отвори. Горната част на пластиката наподобява кубе. Влизането в нея, където има стол, дава възможност пластичното произведение да се възприеме и от вътрешната страна. Погледната отвън, творбата има неопределена форма, много необичайна и странна. Тя не прилича нито на къща, нито на кошник или кафез.
На фона на катедралата работата се вписва много добре. Наименованието "Обиталище" е натоварено с духовен смисъл, като важна е вложената енергия. Идеята на автора е, че от най-обикновен, природен материал може да се направи нещо, което да е със съвременно звучене. На пръв поглед работата има първичен характер, но може да приюти и съвременния човек за малко. Да влезеш, да я обладаеш и възприемеш - това е нейното послание. С форма сама за себе си, направена от най-древни материали и техника, тя открива отношението на Павел Койчев към древността и традициите.
В изключителната по своя характер проява в Брюксел, която представя културното ни минало и настояще, Павел Койчев участва и с няколко скулптурни творби, които белгийският колекционер Юго Вутен излага в парка "Солвей", наречен така на името на една от най-богатите белгийски индустриални фамилии. Там Вутен представя част от своята българска колекция, в която са включени работи и на художниците Валентин Старчев, Крум Дамянов, Иван Русев, Божидар Козарев, Емил Попов и други.
|
|
горе |
|
|
|
|