|
|
КИНО |
стр.46, бр.6, година XV, 2008г. |
|
Чехия има силно творческо поколение от нови сценаристи, режисьори и актьори, които представят творбите си пред вдъхновената публика по цял свят. За тези свои творби са печелили не само много престижни награди на международни филмови фестивали, но и най-ценната за киното награда - "Оскар".
1989 г. и нежната революция внасят в чешката кинематография нов свеж вятър и свобода. След славната епоха на киното от първата република през 60-те години на ХХ в. идват новите млади режисьори заедно с авторите, които дотогава са били ограничавани.
Модерното чешко филмово изкуство се развива и извън рамките на успешните творци, които емигрират по време на социализма. Чешкото кино печели няколко Оскара - за филмите "Магазин на главната улица" (на Ян Кадар и Елмар Клос), "Строго охранявани влакове" (режисьор Иржи Менцел). Голям успех е спечелването на "Оскар" за чуждоезикови филми от тандема баща-син Зденек и Ян Сверак с филма "Коля" през 1996 г. Международен успех имат и други филми на същата авторска двойка - "Тъмносин свят" и "Амбалаж".
Едни от най-интересните фигури сред съвременните филмови дейци в Чехия освен Зденек и Ян Сверак са двойката Ян Хржебейк и Петр Ярховски. Техният авторски мюзикъл "Вълчи времена" (ретро комедия от края на 50-те години, разказваща за навлизането на рокендрола в Чехия) има премиера през 1993 г. Петр Ярховски написва сценария по разказ на писателя Петр Шабех, а Ян Хржебейк го режисира като свой дебют. Филмът има огромна посещаемост и спечелва множество престижни награди. Авторският тандем Хржебейк-Ярховски се свързва в края на 90-те години с фирмата за кинопродукции "Тотал Хелпарт Т.Х.А.", чийто продуцент и режисьор е Ондржей Троян. В този инвеститорски екип Ян Хржебейк реализира следващия си филм, който се оказва и най-успешният му пълнометражен филм - "Юргани". Сценарист е Петр Ярховски. През 1999 г. филмът "Юргани" става мегахит. Успехът му е последван година по-късно от "Трябва да си помагаме", чието невероятно качество се потвърждава и от номинацията му за "Оскар" за чуждоезиков филм, петте Чешки лъва, редицата награди на международни фестивали и излъчването му по цял свят. През 2003 г. е премиерата на другия изключително успешен филм "Пупендо", а през 2004 - "Нагоре-надолу". Следват филмите "Красавица в беда" (2006), "Плюшено мече" (2007), а в момента в кината може да се види "Безсрамие".
Други важни чешки филмови дейци са режисьорът Саша Гедеон (номинация за Европейската награда за филм за "Завръщането на идиота"), Петр Зеленка (спечелил фестивала в Карлови Вари с филма "Годината на дявола", негов е култовият филм за младото поколение "Копчари", по-късно и "Притчи за обикновената лудост" и "Братя Карамазови"), Давид Ондржичек ("Шепти", "Самотници", "Една ръка не пляска сама" и "Грандхотел").
Интересно киноявление е филмът, който е записан и в рекордите на Гинес - заснет е за един ден - 31.01.2003 г. Казва се "Ловец на плъхове" и е на Ф. А. Брабец.
В днешно време в Чехия се снимат около 15 филма на година. Държавните субсидии се разделят от Фонда за подкрепа и развитие на чешката кинематография, но въобще не са достатъчни. Един от най-големите копродуценти в последно време е обществената национална чешка телевизия.
На голям зрителски интерес се радват всяка година и кинофестивалите - освен международния фестивал в Карлови Вари и пражкия "Фабиофест", се провеждат Международният филмов фестивал за деца и младежи в Злин, Финале Пилзен, Международният анимационен фестивал "Анифест", който се провежда в Тршебон (Южна Чехия). Лятната филмова школа в Ухерске Храдище също привлича много любители.
ЧЕШКО АНИМАЦИОННО КИНО
То има славна традиция и в момента се радва на нови и интересни идеи, печели и многи награди. За съжаление, както и другите отрасли, се сбъсква с недостиг на финанси, които така или иначе получава предимно от чужбина. Днес се създават само ограничено количество анимации. Между творците, които са се доказали не само в Чехия, но и на международната сцена, са Ян Шванкмайер ("Нещо от Аленка" - 1992, "Лекция Фауст" - 1996), режисьорът на куклени филми Аурел Климт, майсторът на анимацията Павел Коутски (спечелва "Златна мечка" на Берлинския фестивал), а филмът на Михаела Павлатова "Думи, думи, думи" (1992) е номиниран за "Оскар".
Награда на Американската академия печели друг чех - Ян Пинкава, който работи в американското студио "Пиксар" (пионер в областта на компютърната анимация). С награда за късометражен филм е "Играта на Гери" (1998).
Чешките анимационни филми не лежат на стари лаври, постоянно се появяват нови и нови талантливи творци, които чакат възможност да демонстрират уменията си на световната сцена.
ЧЕШКО ДОКУМЕНТАЛНО КИНО
Въпреки че източноевропейските страни имат силна традиция в документалното кино, броят на документалните проекти спада след 1998 г. В Чехия няма постоянна подкрепа за документалното кино, системата за помощи е ограничена и повечето документални проекти са или държавни, или на националните телевизии, затова и повечето страдат от финансов недостиг.
Ако филмът не се впише в редовния телевизионен цикъл или не се вмести в сроковете и условията, е много трудно да просъществува. Затова по-трудните и задълбочени авторски филми си остават в чекмеджетата на авторите. Няма друга възможност за финансиране на документални филми освен телевизията, никоя фондация или частно лице не спонсорират документалното кино.
Една от най-големите личности на чешкото документално кино е режисьорката и сценаристка Хелена Тршещикова, чийто сериал "Съпружески етюди" след двадесет години снимане на части от живота на шест съпружески двойки през 1987 г. е представен от чешката телевизия и предизвиква голям отзвук. Друго важно произведение е цикълът "Жени на прага на хилядолетието", който обхваща съдбата на десет жени. Сред преуспелите е оперната певица Дагмар Пецкова, а от разказите за тези, които са на дъното на обществото, са историите за пражките проститутки или частта "В пастта" за наркоманката Катка. За документалния си филм "Марцела" печели награда за най-добър ервопейски филм през 2007 г. в Испания.
Филмографията на режисъора Павел Щингел обхваща редица късометражни документални филми, но също и двадесет пълнометражни. Десет от тях получават награди на най-различни международни фестивали по цял свят, включително и в Япония. Интересуват го не само историите на хора в междинни ситуации, но и атмосферата на епохата, когато хората преживяват своите трудни моменти.
Голям творец, част от чешкото документално кино е и преждевременно починалият Павел Коутецки, чийто филм "Гражданинът Хавел" довършва друг известен документалист - Мирослав Янек.
|
|
Чешки културен център, София |
|
горе |
|
|
|
|