|
|
ТРАДИЦИИ |
стр.46, бр.4, година XIX, 2012г. |
|
|
Батикът - индонезийският принос в световното културно наследство |
|
|
Евгения Димитрова |
|
Батик е древна техника в изкуството и текстила, при която се използва восък, за да се изрисуват тъкани. Батиковото разнообразие е част от индонезийския фолклор.
Името на техниката е с малайски произход. Батик има 2000-годишна история, като няколко страни спорят за корените му - Китай, Индия, Иран и Индонезийските острови. След XIII в. батикът става особено популярен на о. Ява и о. Бали. При техниката на рисувания батик се използва разтопен пчелен восък, който се нанася с тънък писец с контейнер върху памук, коприна или друга тъкан. При потапянето в съд с боя се оцветяват само непокритите с восък части. Платът се изсушава с нагорещена ютия и след това с восък се покриват други части от рисунката и тя се потапя в нова боя. Ако авторът желае да оцвети тъканите в няколко цвята, тогава е необходимо да повтори процедурите по багрене, сушене и нанасяне на восъка, докато получи желания ефект. След като восъкът се отстрани, цветовете се разкриват в цялата си дълбочина и богатство. Цветовото многообразие на батиковия дизайн отразява различни моменти от живота и традициите на индонезийците и уникалната природа на страната. Мотивите са хиляди, но най-популярни са: облак; любовта на кралицата; батик за младоженка и др.
Наред с традиционния индонезийски театър на сенките "уаянг кулит" и свещената явайска кама - "крис", батикът, създаван в централноявайския град Пъкалонган, е получил признанието на ЮНЕСКО за принос в световното културно наследство заради високата му естетическа стойност. Това решение е взето от специален комитет на организацията с участието на представители от шест страни след продължителна процедура по изучаване на документацията, внесена от страната претендент, както и запознаване на място с условията на производство и творческите постижения на творците на батик. Това признание е гордост за индонезийския народ, който пази и развива древните традиции на своето богато и разнообразно културно наследство. Същевременно то дава стимул и вдъхновение на младото поколение в Индонезия да разгръща своя творчески потенциал и да разкрива нови хоризонти в усвояването на необикновената и самобитна техника на батика. Признанието на ЮНЕСКО представлява и определена защита срещу сляпото, нетворческо копиране на батиковия дизайн и производство.
В Пъкалонган е изграден музей на батика, който разполага с много богата колекция от традиционен явайски батик, както и с високи образци на тази техника както от гледна точка на дизайна, така и в използването му в различните сфери на приложните и изящните изкуства. Индонезийските творци, занимаващи се с батик, и ръководството на музея в Пъкалонган са отправили призив към индонезийското правителство за създаване на цялостна програма за развитие на производството на батик за задоволяване на растящото търсене на вътрешния и международния пазар. Те призовават управляващите да въведат изучаването и практикуването на специфичната батикова техника в индонезийските училища - в основното, прогимназиите, професионалните и технически училища и колежи и университетите.
|
|
|
|
горе |
|
|
|
|